University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuudet ja haasteet teatterikasvatuksellisessa projektissa

Thumbnail
View/Open
977.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laitinen, Noora
Date
2019
Discipline
TaidekasvatusArt Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmassa tarkastelen draamakasvatuksen ja draamaopettajan mahdollisuuksia ja haasteita teatterikasvatuksellisessa yhteistyöprojektissa. Tutkin, miten projektiin osallistuneet nuoret oppivat draamasta ja millaisena teatterikokemus heille näyttäytyy. Etsin ratkaisuja aloittelevan draamakasvattajan haasteisiin ja pohdin, mitkä ovat otollisimmat puitteet ja draamaopettajan merkitys draamasta oppimiseen. Tutkimukseni ote on etnografinen ja fenomenologinen. Olen tarkastellut nuorten kokemuksia teatterista ja draamakasvatuksesta kahden sähköisen kyselyn, kahden ryhmähaastattelun sekä omien havaintojeni kautta. Heidän vastaustensa pohjalta olen teemoitellut teatterikokemukseen liittyvät huomiot ympäristöön ja näyttämölle sijoittuvaksi. Draamallisista työpajoista olen nostanut esiin nuorten huomioita ja oivalluksia oppimiseen liittyen. Esittelen viisi esimerkinomaista tapausta, jotka olen nimennyt aloittelevan draamakasvattajan haasteiksi. Olen esitellyt ratkaisuja haastaviin tilanteisiin ja visualisoinut draamaopettajan tehtävän heiluriksi, jonka tasapaino on toimivan draamaopetuksen edellytys. Oppilaiden kuvaukset kertovat, että teatterikokemus on yhteisöllistä ja moniaistista. Esitystä seurataan samanaikaisesti sisältä ja ulkoa siihen eläytyen, mutta myös teknisiä asioita tarkastellen. Oppilaiden kuvaukset draamallisista työpajoista nostavat esille draaman oppimispotentiaalin: rohkeuden ja itsetuntemuksen vahvistusta voi parhaimmillaan tapahtua jo lyhyen draamatyöskentelyn myötä. Teatterin ja draaman käytäntöihin perehtyminen kouluissa syventäisi draamakasvatuksen ja teatterikokemuksen oppimispotentiaalia. Teatterin ja draaman konventioiden tunteminen, pitkäkestoinen draamatyöskentely sekä ammattimainen draamaopettaja edesauttavat draamassa oppimista. Draamaopettajan työn virtaamista eli draamakasvattajan heilurin heilumista tapahtuu silloin, kun heilurin osa-alueista teoria ja käytäntö sekä draamaopettajan rooleista pedagogi ja taiteilija ovat tasapainossa. Tutkielmani tulokset kannustavat pitkäkestoiseen ja ammattimaiseen draama- ja teatterikasvatukseen kouluissa. Draamakasvatusta on mahdollista tuoda mukaan opetukseen täydentämään teatterikokemusta. Tulokset vahvistavat, että teatterikokemusta täydentävä draamakasvatus avaa portin esitykseen, mutta ennen kaikkea osallistujien syvempään itsetutkiskeluun. ...
Keywords
teatteritaide taidekokemukset draamakasvatus teatteri draamapedagogiikka teatterikasvatus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181546

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Draamakasvatuksen teillä : tutkimus TIE (Theatre In Education) -projektista 

    Heikkinen, Hannu; Viirret, Tuija Leena (Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos, 2003)
    Draamakasvatus liminaalisena leikkikenttänä : TIE (Theatre-in-education) -genren teoreettinen viitekehys / Hannu Heikkinen. -- Hyväksynnän tiellä TIE-näytelmän dramaturginen analyysi : tekstejä itsensä hyväksymisen poluista ...
  • Draaman maailmat oppimisalueina : draamakasvatuksen vakava leikillisyys 

    Heikkinen, Hannu (Jyväskylän yliopisto, 2002)
  • ”Ai tälleiki voi olla maailmassa olemassa” : oppijan kokemus draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa 

    Eräpuro, Kaisa (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää oppijan kokemusta draaman ja teatterin tekemistä sisältävässä opetuksessa. Tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia oppijalla on opetustilanteissa, joihin sisältyy draaman ...
  • "Uudestaan vaan härkää sarvista ja kokeillaanpas vähän toisella lailla" : luokanopettajien kokemuksia draamakasvatuksen käytöstä 

    Kettunen, Sami (2017)
    Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on draamakasvatuksen käytöstä ja kuinka he draamaa työssään hyödyntävät. Halusin saada selville, ovatko luokanopettajien käyttämät draamaharjoitukset ...
  • Draamakasvatuksen mahdollisuudet ja rajoitukset perusopetuksen yläluokkien ja lukion kirjallisuudenopetuksessa 

    Tilus, Johanna (2004)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre