University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

”Ekan lauseen vääjäämätön seuraus pitäisi olla se, että lukija haluaa lukea seuraavan” : tarkastelussa keinot, joilla HS:n Kuukausiliitteen pitkien tarinallisten lehtijuttujen aloitukset imaisevat lukijan mukaansa

Thumbnail
View/Open
3.4Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Niemi, Onni |
Parikka, Valtteri
Date
2019
Discipline
JournalistiikkaJournalism
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa tehdään selkoa siitä, millaisin keinoin Helsingin Sanomain Kuukausiliitteen pitkät tarinalliset artikkelit imaisevat lukijan mukaansa tekstin alussa. Tarkoituksena on myös selvittää, millainen työprosessi aloitusten kirjoittamiseen liittyy ja kuinka merkittäväksi ne koetaan Kuukausiliitteen toimituksessa. Lisäksi luodaan katsaus tarinallisen journalismin käsitekirjoon, aiempaan tutkimukseen ja tekstilajin historiaan. Työssä hyödynnetään kahta tutkimusmetodia, joilla käsiteltiin kahta erilaista aineistoa. Funktionaalisella jaksoanalyysillä eriteltiin 12:ta Kuukausiliitteen artikkelin aloitusta. Aloituksista etsittiin jaksoja, joiden avulla analysoidaan tekstissä toistuvia rakenteita sekä imua luovia keinoja. Tämän lisäksi toteutettiin puolistrukturoidut teemahaastattelut. Haastatteluissa työprosessista ja aloitusten merkityksestä puhuivat Kuukausiliitteen toimittajat Anu Nousiainen ja Jouni K. Kemppainen sekä editoiva liitepäällikkö Lauri Malkavaara. Tutkielman tekstiaineiston artikkelit ovat peräisin mainittujen toimittajien kynistä. Kuukausiliitteen aloituksissa viljellään runsaasti tilanne-, kuvaus- ja toimittajan sisäinen ääni -jaksoja. Esimerkiksi sitaatti- ja käänne-jaksoja käytetään määrällisesti vähän. Silmiinpistävän usein tekstit alkavat sillä, että toimittaja saapuu tapahtumapaikalle tai kuvailee sitä. Useimmissa aloituksissa jaksoja vuorotellaan ripeästi, mutta osassa kerronta perustuu pitkäjänteisemmin yhteen jaksoon. Jaksoanalyysissa ilmeni yhteensä seitsemän jaksoluokkaa. Kuukausiliitteen toimituksessa aloitusten luomiseen käytetään rutkasti aikaa ja ne koetaan erittäin merkittäviksi jutun kokonaisuudelle. Elintärkeää aloituksille on se, että ne ovat täysin totuudenmukaisia ja ennen kaikkea koukuttavia. Aloitusvirkkeessä puhuu usein toimittajan oma sisäinen ääni, mikä erottaa tarinallisen journalismin perinteisestä uutistekstistä. Tulevaisuudessa juuri pitkien tarinallisten tekstien painoarvo muuttuu yhä tärkeämmäksi, sillä niiden uskotaan herättävän lukijoissa maksuhalukkuutta median murroksen vellovassa ristiaallokossa. On jopa esitetty, että juonivetoiset ja taustoittavat artikkelit voisivat olla pelastus mediatalojen ehtyville tulovirroille. Tämän takia artikkeleiden aloituksilla pyritään luomaan tiivis ja immersiivinen suhde lukijaan eritoten internetin ärsykeviidakon keskellä. ...
Keywords
jutun imu sanomalehdet narratiivisuus media journalismi toimittajat aloitus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902181543

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4049]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Eri puolilta aitaa, silti lukijan ehdoilla : journalismin ja viestinnän välisen suhteen tarkastelua 

    Löytömäki, Simo (2020)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kahden viestinnän eri alan, journalismin ja viestinnän, välistä suhdetta. Tutkimusongelmaa pohjusti Miltton-viestintätoimiston keväällä 2019 julkaistu reportaasi sekä siitä käyty ...
  • Miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa? : Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa 

    Visuri, Roope (2020)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luetuimpien verkkojuttujen otsikoissa houkutellaan lukijaa avaamaan juttu. Tutkimuskohteiksi valikoituivat Suomen suurimmat uutismediat. Tutkimus rajautui kaupallisin medioihin ...
  • Kommentoinnin asteet ja henkilön rekonstruoituminen henkilöjutussa : tarkastelussa neljä aikakauslehteä 

    Virtanen, Viivi (2014)
    Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella henkilön rekonstruoitumista aikakauslehden henkilöjutuissa. Pääkysymykset ovat miten haastateltavasta muodostuu tietty kuva lukijalle ja millä keinoin jutun kirjoittanut toimittaja ...
  • Todeksi uskottua : kansandemokraattinen Neuvostoliitto-journalismi rajapinnan tulkkina vuosina 1964-1973 

    Ruusunen, Aimo (Jyväskylän yliopisto, 2008)
    Aimo Ruususen väitöstutkimus paljastaa, miten ideologiset ja muut riippuvuudet näkyivät suomalaisten kansandemokraattisten toimittajien työssä kylmän sodan vuosina ja Neuvostoliiton historian mielenkiintoisena ajanjaksona ...
  • Sallitut keinot : tutkimus Helsingin Sanomien uutissivujen visuaalisuudesta tabloidiuudistuksen ensimmäisen kuukauden aikana 

    Kuvaja, Annamari (2014)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre