Show simple item record

dc.contributor.advisorPuolimatka, Tapio
dc.contributor.authorTervo, Jussi
dc.date.accessioned2019-02-18T11:06:48Z
dc.date.available2019-02-18T11:06:48Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62837
dc.description.abstractTutkimus käsittelee lähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia koulutussopimusjaksolla tapahtuvasta työssäoppimisesta. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita tekijöistä, jotka lähihoitajaopiskelijoiden mielestä edistivät ja haittasivat oppimista koulutussopimusjakson aikana. Tutkimuksen kontekstina oli vuoden 2018 alussa voimaanpantu ammatillisen koulutuksen koulutussopimus. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2018. Aineistonkeruumenetelmänä oli sähköpostihaastattelu, johon osallistui yhteensä 19 Jyväskylän ammattiopisto Gradiassa opiskelevaa, yli 18-vuotiasta lähihoitajaopiskelijaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustulosten perusteella oppimista edistävät ja oppimista haittaavat tekijät muodostuivat työpaikkaohjauksesta, sosiaalisista tekijöistä ja opiskelijan yksilöllisistä tekijöistä. Lähihoitajaopiskelijoiden mielestä oppimista edistivät työpaikkaohjaajan ammatillinen valmius ja kyky antaa monipuolista palautetta, koulutussopimuspaikkojen positiivinen ja kannustava ilmapiiri sekä opiskelijan oma motivaatio ja aktiivisuus. Lähihoitajaopiskelijoiden mielestä oppimista haittasivat puuttuva työpaikkaohjaus ja jännitteinen ohjaussuhde, koulutussopimuspaikkojen negatiivinen ja kiireinen ilmapiiri sekä opiskelijan stressi ja henkilökohtaiset syyt. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että ammatillisen koulutuksen koulutussopimusjakson aikana tulee kiinnittää huomiota etenkin työpaikkaohjauksen pedagogisiin tekijöihin, koulutussopimuspaikkojen sosiaalisiin tekijöihin sekä yksittäisen opiskelijan tukemiseen.fi
dc.format.extent56
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoulutussopimus
dc.subject.otherlähihoitajaopiskelija
dc.titleLähihoitajaopiskelijoiden kokemuksia koulutussopimusjaksolla tapahtuvasta työssäoppimisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902181542
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysolähihoitajat
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysotyöpaikkaohjaajat
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysooppiminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record