Personal trainer -koulutus ja ammatti Suomessa
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee personal trainer -koulutusta ja ammattia Suomessa.
Se on muodoltaan kvantitatiivinen kyselytutkimus ja se lähestyy aihetta yksityisen sektorin
toimijoiden näkökulmasta sijoittuen liikunnan yhteiskuntatieteiden tieteenalalle
liikuntasuunnittelun ja osin myös liikuntapolitiikan sektoreille.
Koska ammatille ei ole olemassa virallista ammattinimikesuojaa tai vähimmäisvaatimuksia
nimikkeen käyttöön, voi periaatteessa kuka tahansa kutsua itseään personal traineriksi ja
ohjata ja valmentaa toisia ihmisiä. Personal training ja personal trainereiden käyttö
harjoittelun apuna on lähtöisin Yhdysvalloista, jossa henkilökohtaisia valmentajia on
käytetty harjoittelun ja valmennuksen apuna jo 1900-luvun alkupuolelta lähtien.
Tutkimuksen päätutkimusongelma on, kuinka personal training -koulutusta ja ammattia
voitaisiin yhtenäistää ja kehittää entisestään. Lisäksi tutkimuksen avulla pyritään
löytämään vastauksia siihen, kuinka personal trainereina toimivat määrittelevät personal
trainer -ammatin. Kyselytutkimus tehtiin sähköisenä kyselynä ja sen kohderyhmäksi
valittiin Facebookin ”Suomen personal trainerit” -ryhmä, jossa kyselyn julkistamishetkellä
oli noin 2000 jäsentä. Vastauksia kyselyyn saatiin kahden uusintakyselyn jälkeen 88
kappaletta.
Tutkimustuloksien perusteella koulutus nähdään alalla tärkeänä. Koulutusten vaatimusten
yhdenmukaistaminen puolestaan koettiin tärkeäksi tekijäksi alan arvostuksen
parantamisessa. Iällä tai työkokemuksella ei näytä olevan juurikaan merkitystä siihen,
minkälaiset asiat nähtiin tärkeinä personal trainer -koulutuksessa tai mitkä asiat kertovat
koulutuksen laadusta. Työkokemuksen pituudella ei myöskään näytä olevaan kovin suurta
merkitystä, mitä aiheita oli koettu tärkeiksi työelämässä.
Personal trainer -koulutukselle tarvittaisiin yhtenäiset laatukriteerit ainakin koulutusten
pituudesta, pääsyvaatimuksista ja kouluttajien taustoista. Lisäksi kaikki personal trainer -
koulutusta tarjoavat tahot pitäisi saada sitoutettua mukaan toimintaan ja viemään
koulutuksen kehittämistä yhdessä eteenpäin.
...
This Master thesis discusses personal trainer profession and personal trainer courses in
Finland. It is a quantitative research and approaches the subject from the private sector
operators’ point of view. The thesis positions itself in the field of social sciences of sport.
Since there so far has not been official protection for the professional title or any minimum
knowledge requirements to have the right to call oneself a personal trainer in Finland,
basically anyone could call him- or herself a personal trainer and instruct and coach other
people. As many other phenomena in sport and physical exercise business, also the concept
of personal training and using personal trainers as help and motivators when practicing
origins from the United States where professional personal trainers have worked since the
early 20th century.
The main research problem of this thesis is how personal trainer education and the field
could be developed further into a more professional direction. Additionally the purpose of
the thesis is to find out how personal trainers themselves define the profession. The
research questionnaire was administered as an electronic survey and its target group was a
”Suomen personal trainer” group in Facebook. At the time of the launch of the survey there
was approximately 2000 members in the group. The survey was repeated two times, and
the total number of answered questionnaires was 88.
According to the respondents, everyone working in the personal training field should have
passed a personal trainer programme and the courses are highly appreciated among
personal trainers. Based on the survey, there was not significant differentiation according
to age, educational background or work experience among the respondents as to what kind
of things were seen as important in personal training courses or when evaluating the course
quality. Furthermore, work experience did not have a strong correlation on what subjects
taught in course were seen as important when practicing the profession.
The main findings of this Master thesis are that there should be common quality criteria
for at least regarding the length of the Personal trainer courses, admission criteria and
trainers’ background. Additionally, in order to increase the credibility of the trainings and
appreciation of the profession, all organisations offering personal trainer courses should be
committed to developing the field together.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Selvitys PT-toiminnasta Suomessa : personal trainer on yleensä pienyrittäjä
Ala-Vähälä, Timo (Liikuntatieteellinen seura, 2019) -
Personal trainereita ensi kerran yliopistosta
Hirvensalo, Mirja; Wallinheimo, Kaisa (Liikuntatieteellinen Seura ry, 2019)Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisestä tiedekunnasta valmistuivat maaliskuussa 2019 ensimmäiset akateemiselta pohjalta ponnistavat personal trainerit. Koulutuksessa yhdistyivät teoria ja käytäntö. Jokainen ... -
Yrittäjyysintention syntyminen ja tilannetekijät yrityksen perustamisessa : personal trainer -yrittäjyystarinoita
Terho, Outi (2014)Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvailla ja ymmärtää, kuinka personal trainer -yrittäjien yrittäjyysintentiot muodostuvat, ja mitkä tekijät vaikuttavat yksilöiden päätökseen ryhtyä yrittäjiksi. Teoreettinen tausta pohjautuu ... -
Johtamisen erikoisammattitutkinto (JET) esimiehen ammatillisen identiteetin tukijana : lähiesimiesten kokemuksia Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittamisesta ja sen merkityksestä heidän ammatilliseen identiteettiinsä
Kåla, Jenni (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Johtamisen erikoisammattitutkinnon suorittaneiden esimiesten kokemuksia tutkinnon suorittamisesta sekä sen merkityksestä heidän ammatilliseen identiteettiinsä. Tutkimus ... -
Pre-service subject teachers’ personal teacher characterisations after the pedagogical studies
Arvaja, Maarit; Sarja, Anneli; Rönnberg, Paula (Routledge, 2022)This study explored how five pre-service subject teachers characterised themselves as teachers after completing their year-long pedagogical studies in a Finnish university. Our narrative analysis of the interview data ...