dc.contributor.advisor | Moisio, Olli-Pekka | |
dc.contributor.advisor | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.author | Radanovics-Aalto, Linda | |
dc.date.accessioned | 2019-02-06T06:43:00Z | |
dc.date.available | 2019-02-06T06:43:00Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62709 | |
dc.description.abstract | Check in check out (CICO) -toimintamalli on käyttäytymispsykologiaan perustuva menetelmä, jolla pyritään vaikuttamaan tehostetun tuen oppilaan koulusuoriutumiseen. Malli perustuu oppilaan käyttäytymiselle asetettaviin tavoitteisiin, positiiviseen palautteeseen ja kannustinjärjestelmään. Yhdysvalloissa laajasti käytössä oleva malli on sovitettu hiljattain suomalaiseen koulujärjestelmään. CICO-mallia on tutkittu pääosin interventiotutkimuksilla. Tämä tutkimus edustaa laadullista, metatason näkökulmaa olemassa olevaan tutkimukseen. Aineiston muodostavat 28 mallia käsittelevää tieteellistä julkaisua. Metodina on aineiston retorinen analyysi Chaïm Perelmanin argumentaatioteoriaa hyödyntäen. Teoreettisen viitekehyksen muodostaa Nikolas Rosen hallintateoreettinen ajattelu. Retorisella analyysillä selvitettiin aineistolle ominaiset argumentoinnin lähtökohdat, tekniikat ja tutkimuksen yleisösuhde. Näiden perusteella aineistoa analysoitiin hallintateoreettisesta näkökulmasta, jossa CICO asemoitui legitiimiksi hallinnan välineeksi koulun kontekstissa. Argumentaatio rakentui tosiseikoille, jotka koskivat ongelmallisesti käyttäytyvien oppilaiden määrää ja oppilaitosten niukkoja resursseja. Arvot koskivat kustannustehokkuutta, pragmaattisuutta ja oppilaiden itseohjautuvuutta. Vakuuttavuutta rakennettiin riskipuheella, jota synnytettiin jakamalla koulusuoriutuminen dikotomiseen kategoriaan norminmukaisesta ja ongelmallisesta käyttäytymisestä. Vuorovaikutus määrittyi yksisuuntaisena, jossa oppilaalle varattiin palautteeseen ja palkkioihin reagoiva rooli. Argumentointia vahvistettiin kvantifioivalla kielenkäytöllä. Tutkimukset pyrkivät vakuuttamaan yhdysvaltalaisia kasvatustieteiden ja psykologian tutkijoita, jotka jakavat aineistosta tunnistetut todellisuuden luonnetta tai toivottavaa asiantilaa koskevat väitteet. Oppilaiden käyttäytymistä hallinnoitiin konkreettisilla toimenpiteillä sekä implisiittisillä, normien mukaista subjektiviteettia tuottavilla mekanismeilla. Tutkimus on lisännyt ymmärrystä tavoista, joilla näyttöön perustuvaan tutkimukseen kiinnittyvä malli rakentaa vakuuttavuutta argumentoinnin keinoin. Hallinnan näkökulmasta CICO piirtyy erontekoja tuottavana, hallinnoivana ja niitä oikeuttavana käyttäytymisen normalisoinnin välineenä. | fi |
dc.format.extent | 51 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | check in check out | |
dc.subject.other | retorinen analyysi | |
dc.subject.other | Nikolas Rose | |
dc.title | Hallintaan perustuvaa normaalin tuottamista? : check in check out –toimintamallia koskevien tieteellisten artikkelien retorinen analyysi | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201902061424 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | ongelmakäyttäytyminen | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | interventio | |
dc.subject.yso | hallinta | |
dc.subject.yso | käyttäytyminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema">arkistotyöasemalta</a>. | fi |
dc.rights.accessrights | <br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials. | en |
dc.type.okm | G2 | |