Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMustola, Marleena
dc.contributor.authorVehniäinen, Piia
dc.date.accessioned2019-02-04T07:33:58Z
dc.date.available2019-02-04T07:33:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62674
dc.description.abstractTämä laadullinen tutkielma käsittelee valikoivasti puhumattomien ja heidän vanhempiensa kertomuksia valikoivasti puhumattomien tunnustetuksi tulemisesta koulussa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten valikoivasti puhumattomat ja heidän vanhempansa kuvaavat valikoivasti puhumattomien tunnustetuksi tulemista koulussa sekä millaisia tarinamalleja heidän kertomuksistaan on löydettävissä. Tunnustetuksi tulemisen määrittelyssä hyödynnän Honnethin tunnustussuhdeteoriaa ja sen keskeisiä käsitteitä. Tutkielman informantteina ovat kuusi 11–23-vuotiasta valikoivasti puhumatonta ja neljä valikoivasti puhumattoman lapsen vanhempaa. Tutkielman aineisto koostuu valikoivasti puhumattomien ja heidän vanhempiensa kirjoitelmista, haastatteluista sekä erään valikoivasti puhumattoman elämäkerrallisista kirjoituksista. Aineiston analyysissa hyödynnän narratiivista tutkimusotetta sekä teorialähtöistä analyysia. Narratiivisen analyysin pohjalta muodostin aineistosta kolme tarinatyyppiä, joita ovat selviytymistarinat, väärinymmärretty lapsi -tarinat ja näkymätön lapsi -tarinat. Temaattisessa analyysissa ryhmittelin aineistoa kolmen alateeman mukaisesti: 1) merkitykselliset ihmissuhteet, hyväksyntä ja riittämättömyys, 2) itsenäisyys, vastuullisuus ja osallistuminen kouluyhteisössä sekä 3) yksilöllisten kykyjen ja ominaisuuksien arvostus ja näkymättömyys. Tutkielmani tulokset osoittavat, että valikoivasti puhumattomille tärkeimpiä ja merkityksellisimpiä ihmisiä koulussa ovat ystävät, perheenjäsenet ja koulukaverit. Näissä suhteissa tunnustetuksi tuleminen kuvattiin pääsääntöisesti myönteisenä. Eniten kielteistä tunnustusta kohdattiin koulussa opettajien taholta.fi
dc.format.extent127
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othervalikoiva puhumattomuus
dc.subject.othertunnustetuksi tuleminen
dc.titleKertomuksia valikoivasti puhumattomien tunnustetuksi tulemisesta koulussa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201902041388
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysohyväksyminen
dc.subject.ysokoulu (ilmiöt)
dc.subject.ysokertomukset
dc.subject.ysonarratiivinen tutkimus
dc.subject.ysotarinat
dc.subject.ysokouluyhteisö
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright