Lukiomenestyksen ja yliopisto-opintojen aloitushetken iän yhteys yliopisto-opinnoissa menestymiseen ja opintojen etenemiseen : seurantatutkimus
Kallio, E., Utriainen, J., Niilo-Rämä, M., & Räikkönen, E. (2018). Lukiomenestyksen ja yliopisto-opintojen aloitushetken iän yhteys yliopisto-opinnoissa menestymiseen ja opintojen etenemiseen : seurantatutkimus. Kasvatus, 49(4), 287-296.
Published in
KasvatusDate
2018Discipline
KasvatustiedeKoulutuksen tutkimuslaitosEducationFinnish Institute for Educational ResearchCopyright
© Kirjoittaja, 2018
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, missä määrin lukion opintomenestys selittää yliopisto-opinnoissa
menestymistä ja opintojen etenemistä. Aineisto muodostui 120:n vuonna 2006 opintonsa aloittaneen
liikuntatieteiden tai kielten yliopisto-opiskelijan takautuvista opintotiedoista. Tutkittavista kerättiin
lukiosuoritusten arvosanat, ja heidän yliopisto-opintojensa etenemisnopeutta ja suoritustasoa seurattiin
vuoteen 2015 saakka. Aineisto analysoitiin korrelaatio- ja regressioanalyyseilla. Regressioanalyysissa
selvisi, että tutkittavien lukion päättötodistuksen arvosanojen keskiarvo ja ikä opintojen aloitushetkellä
selittivät yliopistossa suoritettujen arvosanojen keskiarvoa. Mitä parempi keskiarvo opiskelijalla oli
lukion päättötodistuksessa ja mitä vanhempi hän oli opintojen aloitushetkellä, sitä parempia arvosanoja
hän sai yliopistossa. Pro gradu -tutkielman arvosanojen vaihtelua ja valmistumista maisteriksi vuoteen
2015 mennessä selitti vain lukion päättötodistuksen arvosanojen keskiarvo. Mitä parempi
päättötodistuksen keskiarvo opiskelijalla oli, sitä paremman arvosanan hän sai pro gradusta ja sitä
todennäköisemmin hän valmistui vuoteen 2015 mennessä. Ylioppilastutkinnon arvosanojen keskiarvo
ei selittänyt vaihtelua yliopisto-opintojen arvosanojen keskiarvossa tai pro gradun arvosanoissa.
Laajempi tutkimus pitäisi toteuttaa Suomessa eri yliopistoissa sekä niin sanotuilla pehmeillä että
kovilla tieteenaloilla, ja seurantaa olisi jatkettava myös työelämään. Yliopistojen valintamenettelyjen
muutosta tulee harkita huolellisesti.
...


Publisher
Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry; Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Search the Publication Forum
0022-927XKeywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28716991
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Valintakokeen ja lukion opintomenestyksen merkitys yliopisto-opintojen menestyksen ennustajina
Utriainen, Jukka (2011)Utriainen, J. Valintakokeen ja lukion opintomenestyksen merkitys yliopisto-opintojen menestyksen ennustajina. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma (63 s.) Tutkimus oli osa ... -
Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena
Viiliäinen, Milja (2020)Tämän tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, missä määrin opiskelijan englannin kielen luetun ymmärtäminen ja opiskelustrategiat ennustivat tämän opintopistekertymiä ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena. ... -
Ylioppilastutkinnon, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteys luokanopettajakoulutukseen hakeneiden menestymiseen VAKAVA-valintakokeessa
Metsäpelto, Riitta-Leena; Viljaranta, Jaana; Tuominen, Heta; Aunola, Kaisa; Poikkeus, Anna-Maija; Mullola, Sari (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin ylioppilastutkinnon yleisarvosanan, tavoiteorientaatioiden ja muiden motivaatiotekijöiden yhteyttä menestymiseen valtakunnallisessa kasvatusalan valintayhteistyöverkoston toteuttamassa ... -
Trajectories of reading development: A follow-up from birth to school age of children with and without risk for dyslexia
Lyytinen, Heikki; Erskine, Jane; Tolvanen, Asko; Torppa, Minna; Poikkeus, Anna-Maija; Lyytinen, Paula (Wayne State University Press, 2006)In order to understand why some children are vulnerable to difficulties in their language development and their acquisition of reading skill, the Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia followed 200 Finnish children ... -
School-Aged Children’s Actual Motor Competence and Perceived Physical Competence : A Three-Year Follow-Up
Gråstén, Arto; Huhtiniemi, Mikko; Jaakkola, Timo (Lippincott Williams & Wilkins, 2022)Purpose This study examined school-aged children’s actual motor competence (MC) and perceived physical competence (PC) over three years along with the covariate effects of gender and body mass index (BMI). Methods ...