Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorLuoma, Kaisa
dc.date.accessioned2019-01-18T09:47:54Z
dc.date.available2019-01-18T09:47:54Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62544
dc.description.abstractKäsittelen kandidaatintutkielmassani musiikkia kommunikaation välineenä. Perehdyn musiikin vaikutuksiin kielen kehittymisessä sekä siihen, miten musiikin avulla voidaan kommunikoida ja tukea kommunikaatiota. Lähestyn aiheitta musiikinopettajan näkökulmasta ja keskityn ihmisen kehityksen alkuvaiheessa tapahtuvaan kehitykseen, sekä koulun musiikintunteihin. Otan huomioon kaikenlaiset oppijat, niin tavallisen kehityksen mukaan etenevät kuin myös tukea tarvitsevat oppilaat. Kandidaatintutkielmassani teen kartoittavaa tutkimusta ja olen valinnut mielestäni tärkeitä ja kiinnostavia aiheita käsiteltäväksi. Valitsin kyseisen aiheen oman mielenkiinnon johdosta ja siksi, että koen aiheen olevan ajankohtainen ja hyödyllinen ajatellen tulevaa ammattiani musiikinopettajana. Aihe on tärkeä kaikille musiikinopettajille, ja koen että opettajien olisi hyvä tietää laajasti musiikin vaikutuksista ihmisen kehitykseen. Käsittelen musiikkia kommunikaation mahdollistajana ja tukijana. Olen koonnut tutkielmani kirjallisia lähteitä käyttäen, jotka käsittelevät aihettani hieman eri näkökulmista. Käsittelen sekä kommunikaation haasteita että kommunikaation tukemista lapsilla, joilla ei ole erityisiä haasteita viestimisessä. Yritin valita lähteeni mahdollisimman monipuolisesti ja perustellusti ottaen huomioon erilaisia lähestymistapoja. Yksi lähteistäni on perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, jonka avulla liitän aihettani voimassaolevaan opetussuunnitelmaan ja sen tavoitteisiin. Pohdinnassa tulen siihen tulokseen, että musiikki on erinomainen keino kielen ja puheen kehityksen tukemiseen. Musiikin avulla voidaan myös kommunikoida ilman sanoja ja puhetta. Aineistosta voi päätellä, että musiikilla on monenlaisia hyviä vaikutuksia ihmisen kehittymiseen ja että musiikinopettajalla on hyvin laaja määrä mahdollisuuksia musiikin hyödyntämiseen oppimisen ja kehittymisen edistäjänä. Pohdin myös musiikin ja muiden kouluaineiden yhdistämistä ja esille nouse muun muassa musiikin hyödyntäminen vieraiden kielten opiskelussa.fi
dc.format.extent21
dc.language.isofi
dc.subject.otherkommunikaatio
dc.titleMusiikki kommunikaation välineenä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201901181237
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoviestintä


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot