Musiikki kommunikaation välineenä
Käsittelen kandidaatintutkielmassani musiikkia kommunikaation välineenä. Perehdyn musiikin vaikutuksiin kielen kehittymisessä sekä siihen, miten musiikin avulla voidaan kommunikoida ja tukea kommunikaatiota.
Lähestyn aiheitta musiikinopettajan näkökulmasta ja keskityn ihmisen kehityksen alkuvaiheessa tapahtuvaan kehitykseen, sekä koulun musiikintunteihin. Otan huomioon kaikenlaiset oppijat, niin tavallisen kehityksen mukaan etenevät kuin myös tukea tarvitsevat oppilaat.
Kandidaatintutkielmassani teen kartoittavaa tutkimusta ja olen valinnut mielestäni tärkeitä ja kiinnostavia aiheita käsiteltäväksi. Valitsin kyseisen aiheen oman mielenkiinnon johdosta ja siksi, että koen aiheen olevan ajankohtainen ja hyödyllinen ajatellen tulevaa ammattiani musiikinopettajana. Aihe on tärkeä kaikille musiikinopettajille, ja koen että opettajien olisi hyvä tietää laajasti musiikin vaikutuksista ihmisen kehitykseen. Käsittelen musiikkia kommunikaation mahdollistajana ja tukijana.
Olen koonnut tutkielmani kirjallisia lähteitä käyttäen, jotka käsittelevät aihettani hieman eri näkökulmista. Käsittelen sekä kommunikaation haasteita että kommunikaation tukemista lapsilla, joilla ei ole erityisiä haasteita viestimisessä. Yritin valita lähteeni mahdollisimman monipuolisesti ja perustellusti ottaen huomioon erilaisia lähestymistapoja. Yksi lähteistäni on perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, jonka avulla liitän aihettani voimassaolevaan opetussuunnitelmaan ja sen tavoitteisiin.
Pohdinnassa tulen siihen tulokseen, että musiikki on erinomainen keino kielen ja puheen kehityksen tukemiseen. Musiikin avulla voidaan myös kommunikoida ilman sanoja ja puhetta. Aineistosta voi päätellä, että musiikilla on monenlaisia hyviä vaikutuksia ihmisen kehittymiseen ja että musiikinopettajalla on hyvin laaja määrä mahdollisuuksia musiikin hyödyntämiseen oppimisen ja kehittymisen edistäjänä. Pohdin myös musiikin ja muiden kouluaineiden yhdistämistä ja esille nouse muun muassa musiikin hyödyntäminen vieraiden kielten opiskelussa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oma ääni luovan ilmaisun välineenä
Fagerlund, Josefiina (2022)Tutkielmassani perehdyn luovaan ilmaisuun ihmisen äänen avulla. Äänenkäyttö näkyy musiikintunneilla lähinnä laulamisena, minkä vuoksi perehdyn toisenlaiseen äänenkäytön tapaan. Tutkin aihetta sekä musiikki- että ... -
Musiikinkuuntelu tunnekasvatuksen välineenä musiikintunneilla
Ojell, Miitta (2020)Kandidaatintutkielmassani tutkin miksi ja miten musiikinkuuntelu soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi musiikintunneille. Keskityn erityisesti yläkoulun ja lukion musiikinopetukseen. Perehdyn tutkielmassa ensin siihen, miten ... -
Etämusiikkituokioiden työskentelytavat kehitysvammaisten kommunikaation tukena : tapaustutkimus ryhmämuotoisesta musiikkitoiminnasta
Ahonen, Juulia (2021)Tämä kandidaatintutkielma on tapaustutkimus ryhmämuotoisesta musiikkitoiminnasta, jossa hyödynnetään musiikin terapeuttista käyttöä. Tutkimuksessa tarkastellaan etämusiikkituokioiden työskentelytapoja kehitysvammaisten ... -
Avusteisen kommunikaation ohjelmiston toteuttaminen progressiivisena WWW-sovelluksena
Kivioja, Roope (2019)Progressiiviset WWW-sovellukset ovat verrattain tuore, mutta nopeasti suosituksi noussut tapa kehittää ohjelmistoja erilaisiin tarpeisiin. Tässä pro gradu -tutkielmassa Ionic-ohjelmistokehyksellä kehitettyä progressiivista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.