dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Luoma, Kaisa | |
dc.date.accessioned | 2019-01-18T09:47:54Z | |
dc.date.available | 2019-01-18T09:47:54Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62544 | |
dc.description.abstract | Käsittelen kandidaatintutkielmassani musiikkia kommunikaation välineenä. Perehdyn musiikin vaikutuksiin kielen kehittymisessä sekä siihen, miten musiikin avulla voidaan kommunikoida ja tukea kommunikaatiota.
Lähestyn aiheitta musiikinopettajan näkökulmasta ja keskityn ihmisen kehityksen alkuvaiheessa tapahtuvaan kehitykseen, sekä koulun musiikintunteihin. Otan huomioon kaikenlaiset oppijat, niin tavallisen kehityksen mukaan etenevät kuin myös tukea tarvitsevat oppilaat.
Kandidaatintutkielmassani teen kartoittavaa tutkimusta ja olen valinnut mielestäni tärkeitä ja kiinnostavia aiheita käsiteltäväksi. Valitsin kyseisen aiheen oman mielenkiinnon johdosta ja siksi, että koen aiheen olevan ajankohtainen ja hyödyllinen ajatellen tulevaa ammattiani musiikinopettajana. Aihe on tärkeä kaikille musiikinopettajille, ja koen että opettajien olisi hyvä tietää laajasti musiikin vaikutuksista ihmisen kehitykseen. Käsittelen musiikkia kommunikaation mahdollistajana ja tukijana.
Olen koonnut tutkielmani kirjallisia lähteitä käyttäen, jotka käsittelevät aihettani hieman eri näkökulmista. Käsittelen sekä kommunikaation haasteita että kommunikaation tukemista lapsilla, joilla ei ole erityisiä haasteita viestimisessä. Yritin valita lähteeni mahdollisimman monipuolisesti ja perustellusti ottaen huomioon erilaisia lähestymistapoja. Yksi lähteistäni on perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014, jonka avulla liitän aihettani voimassaolevaan opetussuunnitelmaan ja sen tavoitteisiin.
Pohdinnassa tulen siihen tulokseen, että musiikki on erinomainen keino kielen ja puheen kehityksen tukemiseen. Musiikin avulla voidaan myös kommunikoida ilman sanoja ja puhetta. Aineistosta voi päätellä, että musiikilla on monenlaisia hyviä vaikutuksia ihmisen kehittymiseen ja että musiikinopettajalla on hyvin laaja määrä mahdollisuuksia musiikin hyödyntämiseen oppimisen ja kehittymisen edistäjänä. Pohdin myös musiikin ja muiden kouluaineiden yhdistämistä ja esille nouse muun muassa musiikin hyödyntäminen vieraiden kielten opiskelussa. | fi |
dc.format.extent | 21 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kommunikaatio | |
dc.title | Musiikki kommunikaation välineenä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201901181237 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | viestintä | |