Tasapainoilua kurinalaisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden välillä : oppilaiden ei-toivottuun käyttäytymiseen liittyvän ongelmanratkaisun kehittäminen yhden peruskoulun yläasteen tarkastelun pohjalta
Authors
Date
1999This qualitative study explores the problem-solving culture associated with
students' challenging behavior in an upper comprehensive school (ages 13 to 16).
Based on the findings, new possibilities are suggested for developing the problem-
solving culture in the Comprehensive School. The data consist of interviews,
written stories by the participants, videotapes of the student welfare team meetings, official documents, and open answers to a questionnaire. Data were
gathered from teachers, other school personnel, students, and students' parents.
Data were organized around four themes: (1)definition of the situation,
(2)sense of community, (3)social control, and (4)dealing with the student's individuality. When students behave in challenging ways, it is common that the
problem situation is defined as the student's problem and the problem is not seen
that much as being a problem with the learning environment. In addition, the
school's problem-solving culture reflects a loose sense of community and authoritarian social control. It is argued that defining the problem situation as the
student's problem, a loose sense of community, and authoritarian social control
together have a significant effect on the ways a school deals with the student's
individuality. The creativity of problem-solving may get restricted and a school
may be satisfied with using only routine solutions based on authoritarian social
control. With those students experienced by the staff as having the most severe
challenging behavior, two common ways to solve problems emerge: the lowering
of expectations for learning and/ or proper behavior and the removal of the
student from the heterogeneous study group.
It is argued that a behavioristic conception of learning, technical rationalist
professionalism and individual-focused problem-solving, all reflecting positivism,
together help to create and sustain the definition of the situation as student's
problem, a loose sense of community, and authoritarian social control. A 'learning school' that is able to deal with the student's individuality is reconstructed.
Beliefs behind a leaming school are a constructivist conception of learning, critical
reflective professionalism, and systemic problem-solving, all reflecting constructionism. However, the shift from a traditiona! school to a leaming school involves
a very difficult, paradigmatic change.
...
ISBN
978-951-39-7668-2Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3578]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Miten yhtenäiskouluista saadaan osallisuutta tukeva kaikkien koulu?
Tarnanen, Mirja (Toinen Aatos Oy, 2023)Kouluyhteisöt joutuvat yhä useammin ratkaisemaan tilanteita, joista ei ole aikaisempaa kokemusta. Tämä edellyttää oppivaa toimintakulttuuria, joka tukee henkilöstön kehittymistä, yhteistyötä ja toimintatapojen uudelleenarviointia, ... -
Opettaja työrauhan rakentajana luokkahuoneen vuorovaikutuksessa
Lehtomäki, Suvi; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija (Prologos ry, 2018)Työrauhaongelmat ovat viimeaikoina herättäneet runsaasti peruskoulua koskevaa keskustelua. Vuorovaikutus työrauhan takaamiseksi kouluissa näyttää nousevan keskeiseksi opettajan asiantuntijuudessa. Tämän tutkimuksen1 ... -
Työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välinen yhteys oppilaiden arvioimana
Tahkola, Jasmin (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaiden arvioiman työrauhan ja opettaja-oppilassuhteiden välistä yhteyttä. Yhteyttä tarkasteltiin Työrauha kaikille -intervention alkumittauksessa, minkä lisäksi oltiin kiinnostuneita ...