Valmentava johtaminen myyntiorganisaatiossa
Authors
Date
2017Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Valmentava johtaminen on osallistavaa ja yksilön huomioivaa esimiestyötä,
jonka keskeisiä elementtejä ovat muun muassa palaute, tavoitteet, voimaannut-
taminen ja oppimisen tukeminen esimerkiksi kysymysten avulla. Valmentava
johtaminen on yksi vastaus yrityksien jatkuvasti muuttuvien ja kehittyvien
työympäristöjen haasteisiin. Tämän tutkimuksen viitekehyksessä valmentavaa
johtamista käsitellään kattokäsitteenä, joka pitää sisällään coachingia, mento-
rointia ja fasilitointia. Jaottelun luominen vastaa tarpeeseen selkiyttää valmen-
tamisen vakiintumatonta terminologiaa. Tutkimuksessa avataan suomalaisen
myyntiorganisaation esimiesten ja myyjien näkemyksiä valmentavasta johta-
misesta ja siihen liittyvistä käytänteistä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen
ja aineisto kerättiin haastattelujen avulla. Aiempi valmentamiseen liittyvä tut-
kimus on keskittynyt pääsääntöisesti esimiesten näkökulmiin, ja valmentami-
sen tutkimus myyntiorganisaatioissa on ollut vähäistä. Tämän tutkimuksen
tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten löydöksiä valmentamiseen liitetty-
jen käytänteiden osalta, sekä syventävät niitä tuomalla eri organisaatiotasojen
äänen kuuluviin. Tutkimustulosten selkeimpänä erona aikaisempaan tutki-
mukseen on kohdeorganisaation henkilöstön näkemykset harjoittelusta osana
valmentamista. Tutkimuksen suurin hyöty kohdeorganisaatiolle on valmenta-
miseen liitettyjen käytänteiden nykytilan selvittäminen, mikä mahdollistaa
suunnitelman tekemisen valmentavan johtamisen kehittämiseksi. Tutkimuksen
tuloksista selviää, että esimiehillä on samankaltaisia käsityksiä valmentamiseen
liitetyistä käytänteistä, mutta myyjien näkemykset valmentamisesta eroavat
toisistaan huomattavasti. Valmentavasta toimintatavasta keskustelemalla voi-
daan organisaatiossa selkiyttää, minkälaista johtamista alaiset voivat odottaa, ja
mitä heillä on oikeus vaatia.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29054]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lähijohtamisella laadukasta asiakaspalvelua budjettiraamien sisällä : Kelan lähiesimiesten kokemuksia
Varakas, Saara (2021)Rahan ja laadun suhde on jatkuvasti keskustelussa ja usein väitellään siitä, voiko laatua tarjota pienellä budjetilla. Tämä sama lähtökohta on sosiaalipoliittisessa keskustelussa: voidaanko tarjota laadukkaita julkisia ... -
Towards coaching leadership : a study of leadership style transformation in the city of Pudasjärvi
Kolmonen, Mira (2022)From the perspectives of Pudasjärvi's managers and employees, this master's thesis focuses on the effectiveness of coaching leadership training in management practices and the work atmosphere conducted by the University ... -
Terveydenhuoltoalan esihenkilökoulutus valmentavan johtamisen ja oppimisen tukena
Solio, Kristiina; Lamberg, Anni (2023)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella esihenkilöiden oppimista ja sitä tukevia ja estäviä tekijöitä sekä esihenkilöiden käsityksiä valmentavasta johtamisesta. Oppimiseen ja valmentavaan johtamiseen ... -
Työntekijöiden työn imua vahvistava ja heikentävä johtaminen esimiesten näkökulmasta
Kanerva, Tuija (2019)Tutkielman tavoitteena oli syventää ymmärrystä esimiesten kokemuksista johtamisen ja alaistaitojen merkityksestä työntekijöiden työn imun syntymisessä. Lisäksi pyrittiin kuvaamaan ja ymmärtämään esimiesten kokemuksia siitä, ... -
Johtamisviestinnän merkitys tiimin viestintäilmapiirille
Grahn, Nana (2020)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata, mikä on johtajien käsitys viestintäilmapiirin käsitteestä ja, miten he näkevät johtamisviestintänsä yhteyden tiiminsä viestintäilmapiiriin. Tutkielmassa tarkasteltiin johtamisviestinnän ...