dc.contributor.author | Koikkalainen, Niina | |
dc.contributor.author | Tommila, Hanne | |
dc.date.accessioned | 2019-01-10T06:34:43Z | |
dc.date.available | 2019-01-10T06:34:43Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/62432 | |
dc.description.abstract | Opettajalta saatu palaute on olennainen osa perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) painottamaa formatiivista arviointia. Palautteella nähdään olevan laaja ja kauaskantoinen merkitys oppilaiden oppimiseen sekä oppijaminäkuvan muodostumiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja siinä käytettiin fenomenografista lähestymistapaa oppilaiden käsitysten tutkimiseen. Aineisto kerättiin alkuvuodesta 2018 puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui yhteensä yksitoista viidennen luokan oppilasta, joilta saatu tutkimusaineisto analysoitiin nelivaiheista fenomenografista analyysimenetelmää käyttäen.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni kolmenlaisia käsityksiä: palautteen koettiin edistävän oppijaminäkuvan kehitystä, palautteen koettiin vaikuttavan työskentelyyn ja tehtäviin sekä palautteen koettiin vaikuttavan ristiriitaisesti sekä oppijaminäkuvan kehittymiseen että tehtäviin. Opettajalta saatu palaute koettiin merkitykselliseksi ja se näyttäytyi oppilaille pääsääntöisesti myönteisenä sekä oppimiseen tai työskentelyyn positiivisesti vaikuttavana asiana.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat aiempien tutkimusten tapaan käsitystä opettajalta saadun palautteen tärkeästä merkityksestä oppilaiden oppimiseen ja oppijaminäkuvan muodostumiseen. Koska jokainen oppilas käsittää ja kokee palautteen merkityksen hyvin yksilöllisesti, tulee opettajan antaa palautetta tarkoituksenmukaisesti ja harkitusti. Parhaimmillaan palaute tukee oppilaiden kasvua itsenäisiksi ja omiin kykyihin positiivisesti suhtautuviksi kansalaisiksi. | fi |
dc.format.extent | 82 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Viidesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä opettajalta saadun palautteen merkityksestä oppimiselle | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201901101141 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | palaute | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | fenomenografia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |