Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorScotson, Mia
dc.date.accessioned2019-01-09T07:07:38Z
dc.date.available2019-01-09T07:07:38Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationScotson, M. (2018). Korkeakoulutettujen maahanmuuttajien kielivalinnat vuorovaikutuksessa. <i>Prologi : puheviestinnän vuosikirja</i>, <i>2018</i>, 44-59. <a href="https://doi.org/10.33352/prlg.95929" target="_blank">https://doi.org/10.33352/prlg.95929</a>
dc.identifier.otherCONVID_28852908
dc.identifier.otherTUTKAID_80273
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60975
dc.description.abstractTehokas kielen oppiminen edellyttää kielen käyttämistä vuorovaikutuksessa, mutta monilla korkeakoulutetuilla suomenoppijoilla englanti valikoituu usein yhteiseksi kieleksi suomalaisen keskustelukumppanin kanssa. Tämän artikkelin tavoitteena on tarkastella, millaisia kielivalintoihin liittyviä positioita ilmenee korkeakoulutettujen maahanmuuttajien haastatteluissa ja mitkä tekijät kielivalintoihin vaikuttavat. Laadullisen tutkimuksen aineisto koostuu 17 osallistujan haastattelusta heidän vuorovaikutuskokemuksistaan, ja tarkastelen sitä ekologisesta ja sosiokulttuurisista lähtökohdista positiointiteorian ja toimijuuden näkökulmasta. Aineistosta nousi esiin kolme keskeistä positiota: suomen kielen käyttäjä, englannin kielen käyttäjä ja suomenoppija. Positioiden muodostumiseen vaikuttivat osallistujasta itsestään ja tilanteesta johtuvat tekijät sekä vuorovaikutuskumppanin toiminta. Korkeakoulutetut maahanmuuttajat ottivat suomen kielen käyttäjän position ennakoitavissa ja rutiininomaisissa tilanteissa, mutta aikapaineessa tai hyvin tärkeissä kohtaamisissa kuten institutionaalisessa vuorovaikutuksessa he positioivat itsensä englannin kielen puhujiksi. Kielen oppimiseen kytkeytyvä toimijuus ilmeni ennen kaikkea siten, että osallistuja näki vuorovaikutustilanteen tarjoumana eli kielen oppimisen mahdollisuutena ja otti suomenoppijan position. Suomen kielen harjoitteleminen vuorovaikutuksessa vaati kuitenkin puhekumppanin oikea-aikaista tukea, esimerkiksi puheen mukauttamista ja toistoa. Näin ollen puhekumppanilla oli suuri merkitys kielen oppijan toimijuuden kannalta: puhekumppanin tarjoama tuki rakensi osallistujan toimijuutta, mutta englannin kieleen vaihtaminen rajoitti toimijuutta.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherPrologos ry
dc.relation.ispartofseriesPrologi : puheviestinnän vuosikirja
dc.relation.urihttp://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901081118
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheragency
dc.titleKorkeakoulutettujen maahanmuuttajien kielivalinnat vuorovaikutuksessa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201901081118
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.contributor.oppiaineSoveltava kielitiede
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2019-01-08T16:15:13Z
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange44-59
dc.relation.issn1795-7613
dc.relation.numberinseries0
dc.relation.volume2018
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittaja ja Prologos ry
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysokorkeakoulutetut
dc.subject.ysokielivalinnat
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysotoimijuus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6165
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22556
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8029
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10591
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24613
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2335
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.relation.doi10.33352/prlg.95929


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright