Kaksimodaalinen kaksikielisyys ja sen varhainen kehitys
Kanto, L. (2018). Kaksimodaalinen kaksikielisyys ja sen varhainen kehitys. In L. Nieminen, A. Yliherva, J. Alian, & S. Stolt (Eds.), Monimuotoinen monikielisyys : Puheen ja kielen tutkimuksen päivät Helsingissä 5.-.6.4.2018 (pp. 92-101). Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys. Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisuja, 50.
Julkaistu sarjassa
Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistyksen julkaisujaTekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
© Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2018.
Kaksikielisten lasten osuus yksikielisiin lapsiin verrattuna on viimeisten
vuosikymmenten aikana kasvanut selvästi (Paradis, Genesee & Crago, 2011 s.
27). Muutos näkyy lasten parissa työskentelevien eri ammattiryhmien arjessa,
mutta myös kaksikielistä kielen kehitystä tarkastelevien tutkimusten selkeänä
lisääntymisenä 2000-luvun aikana. Kaksikieliset lapset muodostavat kieli- ja
kulttuuritaustaltaan hyvin heterogeenisen ryhmän, mikä asettaa erilaisia haasteita
sekä lasten parissa työskenteleville ammattiryhmille että aihetta käsittelevälle
tutkimukselle.
Julkaisija
Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistysEmojulkaisun ISBN
978-952-68723-1-5Konferenssi
Puheen ja kielen tutkimuksen päivätKuuluu julkaisuun
Monimuotoinen monikielisyys : Puheen ja kielen tutkimuksen päivät Helsingissä 5.-.6.4.2018ISSN Hae Julkaisufoorumista
1458-7580Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28202163
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kaksimodaalisesti kaksikielisten lasten varhaisen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys
Vienonen, Anna-Reetta (2020)Tämän maisterintutkielman aiheena on varhainen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys kaksimodaalisessa kaksikielisyydessä. Lapsen kielen kehitykseen vaikuttavat useat yksilölliset tekijät kuten kieliympäristö ... -
The macrostructure of narratives produced by children acquiring Finnish Sign Language
Pietarinen, Heta; Kanto, Laura (Oxford University Press, 2024)This article investigates the narrative skills of children acquiring Finnish Sign Language (FinSL). Producing a narrative requires vocabulary, the ability to form sentences, and cognitive skills to construct actions in a ... -
Suomalaista viittomakieltä omaksuvien lasten kieliympäristön piirteet
Hanhikoski, Cecilia (2020)Maisteritutkielman tavoitteena on tutkia viittomakieltä omaksuvien lasten kieliympäristön piirteitä ja sitä millaisissa tilanteissa lapset käyttävät suomalaista viittomakieltä ja muita kieliä. Tavoitteena on myös tutkia, ... -
Suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelmällä arvioituna
Pietarinen, Heta (2021)Tutkielmassa tarkastellaan suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataitoja ja tarkkaillaan ikäluokan sisällä esiintyvää variaatiota. Tarkastelun alla ovat erityisesti lasten tuottamien tarinoiden ... -
Coda-lasten osoitukset viittomakielisissä ja suomenkielisissä keskusteluissa
Veikkolainen, Laura (2019)Tarkastelen maisterintutkielmassani kaksimodaalisesti kaksikielisten coda-lasten (children of deaf adults) sekä heidän viittomakielisten vanhempiensa ja suomenkielisen aikuisen vuorovaikutustilanteita. Analysoin lasten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.