University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Silmänliiketutkimus oppilaiden virhekäsityksistä kinematiikan kuvaajissa

Thumbnail
View/Open
5.4Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vuorinen, Valtteri
Date
2018
Discipline
FysiikkaPhysics
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Fysiikan opetuksessa käytetään usein kuvaajia opetuksen tukena. Kuvaajien tulkintataidot eivät kuitenkaan ole oppilaille itsestäänselvyys vaan monilla esiintyy virhekäsityksiä. Nämä virhekäsitykset ohjaavat oppilaan käytöstä, kun hän tulkitsee kuvaajaa. Monesti ne saavat oppilaan ymmärtämään tai ratkaisemaan tehtävän väärin. Tässä tutkimuksessa määritettiin virhekäsitysten esiintymistä lukion toisen vuoden opiskelijoiden, kun he työstävät kinematiikan kuvaajia tietokoneella. Tehtävät perustuivat TUG-K tehtäväpatterin uusimpaan versioon [3] ja mittaukset suoritettiin käyttämällä SMI RED250mobile [8] silmänliikekameraa. Kaikkiaan 35 oppilasta osallistui mittauksiin eräässä keskisuomalaisessa lukiossa. Mittaukset suoritettiin kahdessa ryhmässä siten, että eri ryhmien tehtäväjärjestys oli muutettu, jotta voitiin tuottaa lisää tietoa virhekäsitysten esiintymisestä. Saatu data analysoitiin kvantitatiivisesti ja kvalitatiivisesti. Kvantitatiivinen analyysi suoritettiin laskemalla vastausprosentit ja vastausmäärien Khiin-neliötestien tulokset. Lisäksi analysoitaviin kuviin muodostettiin mielenkiinnon alueet (area of interest), jotka tukivat virhekäsitysten tai oikeiden tulkintatapojen ohjaamia katselykäytöksen malleja. Alueet analysoitiin tilastollisesti käyttäen Poissonin jakaumaa. Kvalitatiivinen analyysi suoritettiin muodostamalla datasta lämpökarttoja, joiden avulla tutkittiin oppilaiden katselukäyttäytymistä. Kvalitatiivisellä analyysillä tutkittiin lisäksi oppilaiden virhekäsitysten esiintymisen johdonmukaisuutta. Tutkimuksessa huomattiin, että tehtävien tekojärjestyksellä on huomattava vaikutus virhekäsitysten esiintymiseen. Lisäksi nähtiin, että virhekäsitysten mukainen katselukäytös johtaa vääriin vastauksiin. Suurin osa oppilaista oli johdonmukainen oman vastauskäyttäytymisensä suhteen ja lisäksi he olivat tietoisia omasta käytöksestään. ...
 
Graphs are often used as support in teaching physics but not all students have the skills to use them. Instead, many student display misinterpretions when studying graphs. These misinterpretions direct the behavior of the student learning from graphs and in many cases lead to misunderstandings and faulty problem solving. In this study, misinterpretions of second year upper secondary school students were noted as they were solving kinematic assignments with graphs on a computer. The assignments were based on TUG-K tests [3] newest version and the measurements were taken using SMI RED250mobile [8] eye movement camera. In total 35 students participated in the measurements which were taken in an average upper secondary school in the middle of Finland. Students were divided into two groups so that the order of questions was different for each group. This was done in order to get more information on the appearance of misinterpretions. The data collected was analysed both quantitatively and qualitatively. The quantitative analysis was performed by calculating the amounts of right answers and by using the khii-squared test for those amounts. In addition, areas of interest were formed for the graphs. Some areas were crusial for using misinterpretions and some for correct problem solving. The areas were statistically analysed using Poisson distribution. Qualitative analysis was performed by produsing heat maps from the data, and using those maps to study eye movement behavior. Consistensy of students’ answers was also studied qvalitatively. It was noticed that the order of questions had a significant effect on the appearance of misinterpretions. Additionally it was seen that the use of misinterpretions lead to incorrect answers. Most students were consistent with their behavior and were conscious of their methods. ...
 
Keywords
kinematiikka silmänliikekamera lukiolaiset silmänliikkeet liikeoppi oppilaat kuvaajat fysiikka testit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812205290

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23393]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tenniksen pelitilannehavainnointi simuloidussa lyöntitilanteessa 

    Mikkola, Tuomas (2015)
    Urheilussa ja liikuntataitojen oppimisessa havaintokognitiivisilla taidoilla on ratkaiseva merkitys onnistuneen suorituksen kannalta. Moni laji edellyttää tehokasta ennakointitaitoa, jolla säästetään aikaa ja autetaan ...
  • Juoksun energiankulutuksen ennustaminen inertiaaliantureilla 

    Altio, Suvi (2016)
    Kestävyysliikunnan, erityisesti juoksun, suosio on jo pitkään ollut suurta. Viime vuosien aikana ihmisten kiinnostus urheilusuoritustensa mittaamiseen on kasvanut. Teknologian kehittymisen myötä markkinoille onkin alkanut ...
  • Juoksun kinematiikka eritasoisilla 1500 m:n juoksijoilla kilpailuvauhdissa 

    Leskinen, Antti (2007)
    Juoksun kinemaattisten muuttujien ja juoksun taloudellisuuden välisistä yhteyksistä on tehty tutkimuksia, mutta aikaisemmin ei ole vertailtu juoksun kinematiikkaa aidossa kilpailutilanteessa suorituskyvyltään eritasoisten ...
  • Vertikaalihyppyjen voimantuoton yhteys mäkihypyn ponnistuksen tehokkuuteen 

    Hakola, Lauri (2016)
    Hakola, Lauri 2016. Vertikaalihyppyjen voimantuoton yhteys mäkihypyn ponnistuksen tehokkuuteen. Biomekaniikka, Pro gradu -tutkielma, Liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto, 78 s. Ponnistusta pidetään ...
  • Kilpakelaustuolin massan vaikutus pyörätuolikelauksen suorituskykyyn : tapaustutkimus 

    Ihalainen, Simo (2012)
    Pyörätuolikelauksessa kelaustuoli on oleellisessa osassa määrittämässä suorituskykyä. Matemaattisen mallinnuksen avulla on arvioitu jo pienen massan pudotuksen vaikuttavan merkittävästi kelaussuorituksen loppuaikaan, mutta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre