Silmänliiketutkimus oppilaiden virhekäsityksistä kinematiikan kuvaajissa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Fysiikan opetuksessa käytetään usein kuvaajia opetuksen tukena. Kuvaajien tulkintataidot eivät kuitenkaan ole oppilaille itsestäänselvyys vaan monilla esiintyy virhekäsityksiä. Nämä virhekäsitykset ohjaavat oppilaan käytöstä, kun hän tulkitsee kuvaajaa. Monesti ne saavat oppilaan ymmärtämään tai ratkaisemaan tehtävän väärin.
Tässä tutkimuksessa määritettiin virhekäsitysten esiintymistä lukion toisen vuoden opiskelijoiden, kun he työstävät kinematiikan kuvaajia tietokoneella. Tehtävät perustuivat TUG-K tehtäväpatterin uusimpaan versioon [3] ja mittaukset suoritettiin käyttämällä SMI RED250mobile [8] silmänliikekameraa. Kaikkiaan 35 oppilasta osallistui mittauksiin eräässä keskisuomalaisessa lukiossa. Mittaukset suoritettiin kahdessa ryhmässä siten, että eri ryhmien tehtäväjärjestys oli muutettu, jotta voitiin tuottaa lisää tietoa virhekäsitysten esiintymisestä. Saatu data analysoitiin kvantitatiivisesti ja kvalitatiivisesti.
Kvantitatiivinen analyysi suoritettiin laskemalla vastausprosentit ja vastausmäärien Khiin-neliötestien tulokset. Lisäksi analysoitaviin kuviin muodostettiin mielenkiinnon alueet (area of interest), jotka tukivat virhekäsitysten tai oikeiden tulkintatapojen ohjaamia katselykäytöksen malleja. Alueet analysoitiin tilastollisesti käyttäen Poissonin jakaumaa. Kvalitatiivinen analyysi suoritettiin muodostamalla datasta lämpökarttoja, joiden avulla tutkittiin oppilaiden katselukäyttäytymistä. Kvalitatiivisellä analyysillä tutkittiin lisäksi oppilaiden virhekäsitysten esiintymisen johdonmukaisuutta.
Tutkimuksessa huomattiin, että tehtävien tekojärjestyksellä on huomattava vaikutus virhekäsitysten esiintymiseen. Lisäksi nähtiin, että virhekäsitysten mukainen katselukäytös johtaa vääriin vastauksiin. Suurin osa oppilaista oli johdonmukainen oman vastauskäyttäytymisensä suhteen ja lisäksi he olivat tietoisia omasta käytöksestään.
...
Graphs are often used as support in teaching physics but not all students have the skills to use them. Instead, many student display misinterpretions when studying graphs. These misinterpretions direct the behavior of the student learning from graphs and in many cases lead to misunderstandings and faulty problem solving.
In this study, misinterpretions of second year upper secondary school students were noted as they were solving kinematic assignments with graphs on a computer. The assignments were based on TUG-K tests [3] newest version and the measurements were taken using SMI RED250mobile [8] eye movement camera. In total 35 students participated in the measurements which were taken in an average upper secondary school in the middle of Finland. Students were divided into two groups so that the order of questions was different for each group. This was done in order to get more information on the appearance of misinterpretions. The data collected was analysed both quantitatively and qualitatively.
The quantitative analysis was performed by calculating the amounts of right answers and by using the khii-squared test for those amounts. In addition, areas of interest were formed for the graphs. Some areas were crusial for using misinterpretions and some for correct problem solving. The areas were statistically analysed using Poisson distribution. Qualitative analysis was performed by produsing heat maps from the data, and using those maps to study eye movement behavior. Consistensy of students’ answers was also studied qvalitatively.
It was noticed that the order of questions had a significant effect on the appearance of misinterpretions. Additionally it was seen that the use of misinterpretions lead to incorrect answers. Most students were consistent with their behavior and were conscious of their methods.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tenniksen pelitilannehavainnointi simuloidussa lyöntitilanteessa
Mikkola, Tuomas (2015)Urheilussa ja liikuntataitojen oppimisessa havaintokognitiivisilla taidoilla on ratkaiseva merkitys onnistuneen suorituksen kannalta. Moni laji edellyttää tehokasta ennakointitaitoa, jolla säästetään aikaa ja autetaan ... -
Juoksun energiankulutuksen ennustaminen inertiaaliantureilla
Altio, Suvi (2016)Kestävyysliikunnan, erityisesti juoksun, suosio on jo pitkään ollut suurta. Viime vuosien aikana ihmisten kiinnostus urheilusuoritustensa mittaamiseen on kasvanut. Teknologian kehittymisen myötä markkinoille onkin alkanut ... -
Hiihtosuunnistuksen tasatyönnön biomekaniikka .: sukupuolten ja suoritustasojen väliset erot pitkän matkan kilpailun aikana
Oikarinen, Suvi (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella kansainvälisen ja kansallisen tason hiihtosuunnistajien tasatyönnön biomekaniikkaa sekä vertailla sukupuolten ja suoritustasojen välisiä eroja tasatyönnön biomekaniikassa ... -
Tekonivelleikattujen naisten kävelyn liikeanalyysi ennen leikkausta ja 12 kuukautta leikkauksen jälkeen
Vesa, Jarmo (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää eroja kävelyn liikeanalyysissä ennen ja 12 kuukautta leikkauksen jälkeen. Koehenkilöinä toimi kahdeksan naista, joille tehtiin polven tekonivelleikkaus Keski-Suomen keskussairaalassa. ... -
Vertikaalihyppyjen voimantuoton yhteys mäkihypyn ponnistuksen tehokkuuteen
Hakola, Lauri (2016)Hakola, Lauri 2016. Vertikaalihyppyjen voimantuoton yhteys mäkihypyn ponnistuksen tehokkuuteen. Biomekaniikka, Pro gradu -tutkielma, Liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto, 78 s. Ponnistusta pidetään ...