Show simple item record

dc.contributor.advisorVirtanen, Aila
dc.contributor.authorRiiho, Aleksi
dc.date.accessioned2018-12-20T06:53:38Z
dc.date.available2018-12-20T06:53:38Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60711
dc.description.abstractTilintarkastaja on palveluntuottaja. Tilintarkastuksen laatuun täten vaikuttavat samat tekijät kuin muissakin palveluissa – konkreettinen ympäristö, luotettavuus, reagointialttius, vakuuttavuus ja empatia. Jokaisen osatekijän vaikutusta arvioidaan yleensä erikseen asiakkaan arvioidessa palvelun laatua. Tässä tutkimuksessa painopiste on tilintarkastajien omissa kokemuksissa palvelun laadun yhdestä osatekijästä, empatiasta. Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui viisi tilintarkastajaa, ja haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla. Tutkittavista yksi oli auktorisoimaton, yksi HT-tilintarkastaja, yksi JHT-tilintarkastaja sekä kaksi KHT-tilintarkastajaa. Haastattelut toteutettiin marras-joulukuussa 2018. Analyysimenetelmänä käytetään sisällönanalyysia vastauksissa. Tässä tutkimuksessa lähtökohtana on aiemman tutkimuksen perusteella tutkia empatian merkittävyyttä tilintarkastajien työssä heidän omien kokemustensa pohjalta. Tilintarkastajat toimivat laajan sääntelyn ja valvonnan kohteena, mikä voi antaa ammattiryhmästä kylmän ja etäisen kuvan. Riippumattomuus ja objektiivisuus ovat täten tilintarkastajan työn kulmakiviä. Nämä ilmiöt eivät kuitenkaan poista sitä, että tilintarkastajina toimivat ihmiset omine tunteineen, mielialoineen ja persoonallisuuksineen. Tämän tutkimuksen merkittävin tulos on empatian kokonaisvaltaisuus tilintarkastajan työssä. Empatian rooli yhtenä palvelun laadun osatekijänä voidaan miltei kyseenalaistaa, sillä tämän tutkimuksen tulosten mukaan empatia toimii tekijänä jokaisessa muussa palvelun laadun osatekijässä. Empatialla oli myös merkittävä vaikutus tilintarkastuksen laatuun, mikä entisestään korostaa empatian suurta merkitystä tilintarkastuksessa.fi
dc.format.extent57
dc.language.isofi
dc.subject.othertilintarkastuksen laatu
dc.titleTarvitseeko tilintarkastaja empatiaa? : tilintarkastajien kokemuksia empatiasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201812205250
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLaskentatoimifi
dc.contributor.oppiaineAccountingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi20421
dc.subject.ysotilintarkastajat
dc.subject.ysotilintarkastus
dc.subject.ysoempatia
dc.subject.ysolaatu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record