Rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden merkitys kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin
Abstract
Tässä tutkimuksessa tutkittiin rehtorien johtajuuden ja oppilaiden käytöshäiriöiden yhteyttä kouluilmapiiriin ja opettajien hyvinvointiin työssään. Hyvinvointia tutkittiin tarkemmin uupumuksen ja työtyytyväisyyden kautta. Rehtorien johtajuutta tarkasteltiin transformationaalisen johtajuuden mallin perusteella. Tutkimuksen aineisto on peräisin ProKoulu-tutkimushankkeesta.
Tutkimuksen aineistona käytettiin kyselyaineistoa, joka on kerätty vuonna 2013 Itä-Suomesta noin 60:stä koulusta. Tässä tutkimuksessa aineistosta hyödynnettiin opettajien vastauksia, jotka oli aggregoitu koulutasolle.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että rehtorien johtajuudella ja oppilaiden käytöshäiriöillä on yhteys opettajien uupumiseen ja tyytyväisyyteen nykyisessä työssään sekä kokonaisilmapiiriin koulussa. Niissä kouluissa, joissa oli paljon käytöshäiriöitä, opettajat olivat uupuneempia ja kouluilmapiiri oli heikompi. Rehtorien korkea transformationaalinen johtajuus oli yhteydessä myönteiseen kouluilmapiiriin sekä opettajien hyvinvointiin.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812195241Use this for linking
Language
Finnish