Retoriset temput tiedotteissa : millä keinoin kustannusyhtiöt pyrkivät vakuuttamaan yleisönsä?
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa selvitettiin, millaista on kustannusyhtiöiden mediatiedotteiden kielenkäytön argumentaatiossa esiintyvä retoriikka, ja miten kustannusyhtiöt retoriikan avulla pyrkivät vahvistamaan uskottavuuttaan ja lisäämään vakuuttavuuttaan. Tutkimusaineisto koostui neljän kustannusyhtiön puolen vuoden aikana lähettämistä mediatiedotteista STT Info -tiedotejakelun kautta. Aineistoon valikoitui Gummeruksen, Johnny Knigan, Tammen ja WSOY:n mediatiedotteita. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus (case study). Tutkimusmenetelmänä on retorinen diskurssianalyysi, jonka teoreettisena lähtökohtana käytettiin Jokisen (1999b) retoristen keinojen luokittelukriteereitä. Retorisen diskurssianalyysin avulla kustannusyhtiöiden mediatiedotteista etsitään sellaisia vakuuttelun ja suostuttelun keinoja, joilla kustannusyhtiöt pyrkivät saamaan yleisön vakuuttuneeksi argumenttinsa uskottavuudesta tai osoittamaan argumentin esittäjän luotettavuuden. Retorisen analyysin tulokset tiivistetään kvantifioinnin avulla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kaikista kustannusyhtiöiden mediatiedotteista löytyi retoriikkaa, mutta ne jakautuivat epätasaisesti kustannusyhtiöiden välillä. Muutamaa retorista keinoa käytettiin runsaasti, kun suurin osa jäi vähäisemmälle käytölle. Neljä eniten käytettyä retorista keinoa kattoivat noin 65 prosenttia kaikista käytetyistä retorisista keinoista ja loput kahdeksan vajaat 35 prosenttia. Mediatiedotteissa esiintyi eniten puhujakategoriaa ja määrällä vakuuttamista, joiden molempien osuus oli noin viidennes, seuraavaksi eniten esiintyi kolmen listaa ja konsensuksella/asiantuntijan lausunnolla vahvistamista, joita molempia löytyi runsas 10 prosenttia.
Kustannusyhtiöiden tiedotteiden kielenkäytön piirteiden tarkastelu paljasti niiden markkinoinnilliset ja myynnilliset tavoitteet. Kustannusyhtiöiden mediatiedotteet ovat tuotetiedotteita, joilla markkinoidaan kustantamoiden uusia kaunokirjoja. Kustannusyhtiöt pyrkivät tavoitteellisesti saamaan ilmaista mainostilaa mediasta uutuuskirjoistaan kertovien tuotetiedotteiden avulla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Välttämätön uudistus vai elämästä vieraantunut laki : kansanedustajien retoriset keinot oppivelvollisuuden laajentamista koskevassa eduskuntakeskustelussa
Laitinen, Juuso (2023)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen eduskunnan täysistuntokeskustelua hallituksen esityksestä HE 173/2020 vp. Kyseessä on hallituksen esitys eduskunnalle oppivelvollisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. ... -
"Mehr Europa!" : Eine rhetorische Analyse des Themas Autoritarismus und Demokratie in den Wahlprogrammen der deutschen Parteien die Union und die Grünen
Koivula, Maria (2024)Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten Saksan puolueet Vihreät (Die Grünen) sekä kristillisdemokraatit (Christlich Demokratische Union (CDU) ja sen baijerilainen sisarpuolue Christlich-Soziale Union (CSU)) ... -
Kouluverkko kunnallispoliittisena kiistana : retorinen analyysi alakouluja koskevasta julkisesta keskustelusta Iisalmessa
Jauhiainen, Johan (2020)Iisalmessa käynnistettiin alakouluverkon uudistamissuunnitelmat vuonna 2017. Kaupungin esitys tulisi lakkauttamaan kolme koulua, jotka yhdistyisivät yhdeksi suuremmaksi kouluksi uudelle sijainnille. Lakkauttamissuunnitelmia ... -
Dialogien retoriikkaa : retorisen esityksen argumenteista Guido del Giudicen teoksessa Io dirò la verità
Aarnio, Eeva-Riitta (2017)Tässä tutkielmassani tarkastelen dialogimuotoista esitystä, joka jäljittelee klassista dialogia paitsi rakenteensa myös filosofisten aihealueidensa osalta. Keskeisiä käsitteitä tässä työssäni ovat dialogi ja retoriikka, ...