Ohjaako liikunta toimintaasi? : fyysisen aktiivisuuden yhteys toiminnanohjauksen taitoihin 6.-9.-luokkalaisilla nuorilla
Päivämäärä
2018Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia, onko fyysisen aktiivisuuden ja toiminnanohjauksen taitojen välillä yhteyttä 6.-9.-luokkalaisilla nuorilla ja onko fyysisesti aktiivisten ja passiivisten nuorten toiminnanohjauksen taidoissa eroja. Tutkielma on toteutettu osana Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKESin AFIS-hanketta (Active, Fit and Smart), yhteistyössä LIKES-tutkimuskeskuksen kanssa. Tutkimukseen osallistui 296 6.-9.-luokkalaista nuorta seitsemästä suomalaisesta kaupungista. Aineisto kerättiin opettajille suunnatulla keskittymiskykyä ja toiminnanohjausta mittaavalla KESKY-kyselyllä, sekä WHO:n koululaistutkimuksessakin käytetyllä fyysisen aktiivisuuden Liikunta-kyselyllä. Lisäksi fyysistä aktiivisuutta mitattiin objektiivisesti kiihtyvyysantureilla. Fyysisen aktiivisuuden ja toiminnanohjauksen taitojen välistä yhteyttä tutkittiin Spearmanin korrelaatiokertoimen avulla. Fyysisen aktiivisuuden ryhmien välisiä eroja toiminnanohjauksen taidoissa tutkittiin monimuuttujaista varianssianalyysiä (MANOVA) käyttäen. Objektiivisesti mitattu fyysinen aktiivisuus oli tilastollisesti melkein merkitsevästi ja positiivisesti yhteydessä toiminnanohjauksen osa-alueen ”aloitteisuus” kanssa. Muut toiminnanohjauksen osa-alueet eivät olleet tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä objektiivisesti mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen tai mihinkään muuhunkaan fyysisen aktiivisuuden muuttujaan. Fyysisen aktiivisuuden ryhmät eivät eronneet toisistaan toiminnanohjauksen taidoissa. Vaikka tilastollisesti melkein merkitsevä korrelaatio löytyi yhden toiminnanohjauksen osa-alueen ja fyysisen aktiivisuuden muuttujan väliltä, ei sen perusteella voida tehdä päätelmiä fyysisen aktiivisuuden ja toiminnanohjauksen yhteydestä. Tutkimuksemme tulos on pääosin ristiriidassa muiden aihetta käsittelevien tutkimusten kanssa, mikä saattaa osittain johtua erilaisista tutkimusmenetelmistämme muihin tutkimuksiin verrattuna. Aihetta tulisi tutkia vielä lisää eri mittausmenetelmin, jotta nähtäisiin, tuottavatko samat mittausmenetelmät aina samansuuntaisia tuloksia ja näin ollen vaikuttavat toiminnanohjauksen taitojen ja fyysisen aktiivisuuden yhteyteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunta keinona lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön oireita lapsilla ja nuorilla
Sundén, Emilia (2024)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka tavoitteena on tarkastella liikunnan keinoja lievittää aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön (Attention Deficit Hyperactivity Disorder; ADHD) oireita 6–17-vuotiailla ... -
Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla
Perälä, Samu; Pispala, Jukka (2015)Perälä, S. & Pispala, J. 2015. Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro ... -
Fyysisen aktiivisuuden yhteys unen kestoon ja laatuun suomalaisilla lapsilla ja nuorilla
Kilkki, Juho; Kilpeläinen, Noora (2017)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää fyysisen aktiivisuuden yhteyttä unen kestoon ja unen laadun mittareihin 5.-, 7.- ja 9.-luokkalaisilla. Unen laadun mittareita olivat koettu aamuväsymys, nukkumisvaikeudet ja unilääkkeiden ... -
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.