”Uusi päivä, uudet vammat” : komediallinen dialogi televisiosarjassa Uusi päivä
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
Tutkielmassa tarkastellaan päivittäisdraamasarjan Uusi päivä (Yle 2010-2018) komediallisuutta ja koomista dialogia. Olen kirjoittanut sarjaa sen alusta lähtien, joten olennainen osa tutkimustani sekä lähdeaineistoani on kahdeksan vuoden kokemukseni Uuden päivän käsikirjoittajana.
Suomessa ei ole juurikaan tutkittu televisiodialogia, joten nojaan tutkielmassani pääosin kansainväliseen dialogin tutkimukseen, joka sekin on kohtuullisen vähäistä ja sirpaleista. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys on Michael Polanyin tietoteoria hiljaisesta tiedosta. Metodologisesti hyödynnän mm. Arthur Asa Bergerin näkemystä koomisuudesta prosessina, jossa kohdetekstistä eritellään ja puretaan koomisen tuottamisen tekniikat.
Selvitän ensin, mitkä ovat Uuden päivän koomisuuden tuottamisen reunaehdot. Pohdin kohdesarjan lajityypin, koko perheen päivittäisdraamakomedian, vaatimuksia ja rajoituksia koomisuuden tuottamiselle ja kirjoittamiselle sekä analysoin koomisen dialogin rakentumista.
Koska dialogi on aina lähtöisin henkilöhahmosta, tarkastelen yleisesti koomista henkilöhahmoa sekä Uuden päivän hahmojen erilaista koomista potentiaalia. Pyrin myös avaamaan päivittäisdraaman porrastettua käsikirjoitusprosessia, sen erityispiirteitä sekä vaatimuksia kirjoittajalle.
Tutkimuksen perusteella vaikuttaa, että kohdesarjassa koomisuutta tuottavat tilanne, henkilöhahmot sekä draamallinen ironia. Dialogissa koomisuus muodostuu mm. sanaleikin, sarkasmin ja väärinymmärtämisen keinoin. Päivittäisdraaman dialogi voi olla myös itseironista, jolloin se kommentoi lajityypin kerrontakonventioita ja perinnettä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ympäristöuhkia ja tunnistamatonta vierautta : Affektiivinen ja ekologinen outouttaminen ‘Nordic SF-Noir’ -televisiosarjassa White Wall
Koistinen, Aino-Kaisa; Mäntymäki, Helen (Kirjallisuudentutkijain seura, 2022)Tutkimme artikkelissamme ekologista ja affektiivista outouttamista suomalais-ruotsalaisessa spekulatiivista fiktiota ja Nordic noiria yhdistävässä televisiosarjassa White Wall (2020). Väitämme, että sarjan affektiivinen ... -
Raiskausmyytit ja raiskauksen uhrin representaatio The Handmaid’s Tale -televisiosarjassa
Lehtinen, Ulla (2021)Tutkielmassa tarkastellaan, miten Margaret Atwoodin dystopiaromaaniin perustuvassa The Handmaid’s Tale (2017–) -televisiosarjassa representoidaan raiskausta ja raiskauksen uhreja. Tavoitteena on selvittää, toisintavatko ... -
"Kuin kuivunut kala" : naiseuden diskurssi japanilaisessa Hotaru no hikari -televisiosarjassa
Äyräväinen, Katri (2013)Pro gradu -tutkielmani käsittelee naiseuden diskurssin rakentumista japanilaisessa televisiosarjassa. Tutkimukseni keskiössä on epäonnistuneen naiseuden määrittely kyseisessä sarjassa sekä siihen liitetyt merkitykset ... -
Tappamisen saamat ambivalentit merkitykset ja niiden produktiivisuus televisiosarjassa Hannibal
Korhonen, Venla (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelen Hannibal-televisiosarjan (2013–2015) tapoja esittää tappamista ambivalenttina ilmiönä. Ambivalenssilla viittaan kahden vastakkaisen kategorian yhtäaikaiseen läsnäoloon. Arvioin myös, millaiseen ... -
Maskuliinisuuksia ja vaarallista seksuaalisuutta : naiset ja väkivalta Taisteluplaneetta Galactica -televisiosarjassa
Koistinen, Aino-Kaisa (Vaasan yliopisto, 2015)Tämä luku käsittelee väkivaltaisten naisten representaatioita, eli esityksiä, 2000-luvulla tuotetussa televisiosarjassa Taisteluplaneetta Galactica, joka sisältää huomattavan paljon toiminnallisia ja moniulotteisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.