Show simple item record

dc.contributor.advisorNiemi-Pynttäri, Risto
dc.contributor.authorTukia, Anumirjami
dc.date.accessioned2018-12-13T06:20:55Z
dc.date.available2018-12-13T06:20:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60578
dc.description.abstractTutkielmassa tarkastellaan päivittäisdraamasarjan Uusi päivä (Yle 2010-2018) komediallisuutta ja koomista dialogia. Olen kirjoittanut sarjaa sen alusta lähtien, joten olennainen osa tutkimustani sekä lähdeaineistoani on kahdeksan vuoden kokemukseni Uuden päivän käsikirjoittajana. Suomessa ei ole juurikaan tutkittu televisiodialogia, joten nojaan tutkielmassani pääosin kansainväliseen dialogin tutkimukseen, joka sekin on kohtuullisen vähäistä ja sirpaleista. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys on Michael Polanyin tietoteoria hiljaisesta tiedosta. Metodologisesti hyödynnän mm. Arthur Asa Bergerin näkemystä koomisuudesta prosessina, jossa kohdetekstistä eritellään ja puretaan koomisen tuottamisen tekniikat. Selvitän ensin, mitkä ovat Uuden päivän koomisuuden tuottamisen reunaehdot. Pohdin kohdesarjan lajityypin, koko perheen päivittäisdraamakomedian, vaatimuksia ja rajoituksia koomisuuden tuottamiselle ja kirjoittamiselle sekä analysoin koomisen dialogin rakentumista. Koska dialogi on aina lähtöisin henkilöhahmosta, tarkastelen yleisesti koomista henkilöhahmoa sekä Uuden päivän hahmojen erilaista koomista potentiaalia. Pyrin myös avaamaan päivittäisdraaman porrastettua käsikirjoitusprosessia, sen erityispiirteitä sekä vaatimuksia kirjoittajalle. Tutkimuksen perusteella vaikuttaa, että kohdesarjassa koomisuutta tuottavat tilanne, henkilöhahmot sekä draamallinen ironia. Dialogissa koomisuus muodostuu mm. sanaleikin, sarkasmin ja väärinymmärtämisen keinoin. Päivittäisdraaman dialogi voi olla myös itseironista, jolloin se kommentoi lajityypin kerrontakonventioita ja perinnettä.fi
dc.format.extent76
dc.language.isofi
dc.subject.otherdraamakomedia
dc.subject.otherpäivittäisdraama
dc.title”Uusi päivä, uudet vammat” : komediallinen dialogi televisiosarjassa Uusi päivä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201812135089
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjoittaminenfi
dc.contributor.oppiaineCreative writingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.contributor.oppiainekoodi3041
dc.subject.ysodialogi
dc.subject.ysogenret
dc.subject.ysosaippuaoopperat
dc.subject.ysokomediat
dc.subject.ysokäsikirjoittajat
dc.subject.ysohiljainen tieto
dc.subject.ysotelevisiosarjat
dc.subject.ysohuumori
dc.subject.ysokäsikirjoittaminen
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston <a href="https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat">arkistotyöasemalta</a>.fi
dc.rights.accessrights<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href="https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities">workstation</a> at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.en


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record