Maskuliinisuuksia ja vaarallista seksuaalisuutta : naiset ja väkivalta Taisteluplaneetta Galactica -televisiosarjassa
Koistinen, A.-K. (2015). Maskuliinisuuksia ja vaarallista seksuaalisuutta : naiset ja väkivalta Taisteluplaneetta Galactica -televisiosarjassa. In T. Mäntymäki (Ed.), Uhri, demoni vai harhainen hullu? Väkivaltainen nainen populaarikulttuurissa (pp. 153-170). Vaasan yliopisto. Vaasan yliopiston julkaisuja. Tutkimuksia, 303. http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-583-1.pdf
Julkaistu sarjassa
Vaasan yliopiston julkaisuja. TutkimuksiaTekijät
Toimittajat
Päivämäärä
2015Oppiaine
Nykykulttuurin tutkimusHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöContemporary CultureSchool of WellbeingTekijänoikeudet
© Koistinen & Vaasan yliopisto, 2015.
Tämä luku käsittelee väkivaltaisten naisten representaatioita, eli esityksiä, 2000-luvulla tuotetussa
televisiosarjassa Taisteluplaneetta Galactica, joka sisältää huomattavan paljon toiminnallisia ja
moniulotteisia naishahmoja. Sarja käsittelee sotaa ihmisten ja ihmisten kaltaisten koneiden, cylonien,
välillä, minkä takia väkivalta on sarjassa vahvasti läsnä; sekä miehet että naiset käyttävät
väkivaltaa ja joutuvat sen kohteiksi. Väkivalta voi olla myös seksuaalista. Tässä luvussa tarkastelen,
millaisia väkivaltaisia naishahmoja Taisteluplaneetta Galacticassa tuotetaan, miten seksuaalisuus
ja sukupuoli kytkeytyvät väkivaltaisten naishahmojen esityksiin, sekä millainen rooli väkivallalla
on sarjassa yleensä. Miten väkivaltaiset ja toiminnalliset naiset suhteutuvat aiempiin scifin
toiminnallisiin ja väkivaltaisiin naishahmoihin ja kulttuurisiin keskusteluihin esimerkiksi sankaruudesta,
maskuliinisuudesta ja feminiinisyydestä?
Julkaisija
Vaasan yliopistoEmojulkaisun ISBN
978-952-476-582-4Kuuluu julkaisuun
Uhri, demoni vai harhainen hullu? Väkivaltainen nainen populaarikulttuurissaISSN Hae Julkaisufoorumista
0788-6667
Alkuperäislähde
http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-583-1.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24736906
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Raiskausmyytit ja raiskauksen uhrin representaatio The Handmaid’s Tale -televisiosarjassa
Lehtinen, Ulla (2021)Tutkielmassa tarkastellaan, miten Margaret Atwoodin dystopiaromaaniin perustuvassa The Handmaid’s Tale (2017–) -televisiosarjassa representoidaan raiskausta ja raiskauksen uhreja. Tavoitteena on selvittää, toisintavatko ... -
Sukupuoliroolit DC Vertigon sarjakuvissa 1984-1999
Wesslin, Erica (2023)Sarjakuvat ovat olleet kiinteä osa popkulttuuriamme vuosikymmenten ajan, peilaten yhteiskuntaa eri ajanjaksoina. Tässä tutkielmassa perehdyn sukupuolirooleihin DC Comicsin sekä Vertigon vuosina 1984-1999 julkaisemissa ... -
Sukupuolittavan väkivallan representaatiot Riina Tanskasen "Tympeät tytöt – Aikuistumisriittejä" -sarjakuvakirjassa
Karkinen, Mirva (2022)Maisterintutkielmassani tutkin suomalaisen sarjakuvataiteilija Riina Tanskasen (2021) Tympeät tytöt – Aikuistumisriittejä -teosta. Tarkastelen sarjakuvan sukupuolittavaa väkivaltaa käsitteleviä representaatioita sekä niiden ... -
Tappamisen saamat ambivalentit merkitykset ja niiden produktiivisuus televisiosarjassa Hannibal
Korhonen, Venla (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelen Hannibal-televisiosarjan (2013–2015) tapoja esittää tappamista ambivalenttina ilmiönä. Ambivalenssilla viittaan kahden vastakkaisen kategorian yhtäaikaiseen läsnäoloon. Arvioin myös, millaiseen ... -
”Kaikki paha tulee Skandinaviasta” : Sukupuolittuneen ja seksualisoituneen väkivallan affektiivinen poetiikka ja politiikka Nordic noir -televisiosarjassa Modus
Koistinen, Aino-Kaisa; Mäntymäki, Helen (Filmiverkko ry, 2019)Tarkastelemme artikkelissamme, miten ruotsalainen rikossarja Modus (2015–) rakentaa sukupuolitetun ja seksuaalisen väkivallan kuvauksia sekä poeettisella että poliittisella tasolla. Tulkitsemme väkivaltafiktion kutsumia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.