University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppilasarvioinnin yhteys oppilaan kokemukseen omista taidoista

Thumbnail
View/Open
746.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pelttari, Annmari |
Ikonen, Jose
Date
2018
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilasarvioinnin yhteyttä oppilaan kokemukseen omista taidoista. Tutkimuksessa haluttiin saada selville, kuinka tietoisia oppilaat ovat taitotasostaan ja ovatko oppilaan kokemukset omista taidoista samansuuntaisia kuin opettajan arviot oppilaan taidoista. Tutkimme myös vaikuttavatko oppilaan kokemukset taidoistansa hänen mieltymyksiinsä eri oppiaineita kohtaan. Tutkimuksemme on laadullinen ja siinä on käytetty fenomenologista lähestymistapaa. Tutkimusaineisto kerättiin tammikuussa 2018 yhdestä Jyväskylän alakoulusta. Tutkimukseen osallistui yhteensä 12 haastateltavaa, viisi 3-luokkalaista ja viisi 6-luokkalaista sekä näiden luokkien opettajat. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja haastatteluaineisto fenomenologisen analyysin vaiheiden mukaan. Tutkimustulokset osoittavat, kuinka toteutettu arviointi on selkeästi yhteydessä oppilaan kokemukseen itsestä, oppilaan kykyyn arvioida osaamistaan, sekä hänen mieltymyksiinsä eri oppiaineita kohtaan. Käytössä olleet arviointimenetelmät ja saadun arviointipalautteen määrä vaikuttivat siihen, kuinka tietoisia oppilaat olivat osaamisestaan oppiaineessa. Lisäksi tulokset osoittivat yhteyden oppiaineessa pärjäämisen ja siitä pitämisen välillä. Tutkimustulokset vahvistivat käsitystä arvioinnin merkityksellisyydestä oppilaan itsetuntemukseen ja motivaatioon muodostumiseen. Tutkimus lisää tietoisuutta ja ymmärrystä oppilasarvioinnin tärkeydestä. ...
Keywords
itsetuntemus oppilaat oppiaineet arviointi oppilasarviointi opettajat arviointimenetelmät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812115044

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen 

    Nyholm, Anna-Mari (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, käyttäytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydessä oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu-hankkeessa ...
  • Health Education Teachers’ Assessment Conceptions and Practices : Identifying Assessment Profiles 

    Paakkari, Olli; Paakkari, Leena; Haapala, Henna; Hirvensalo, Mirja (Routledge, 2022)
    The study explored the latent construct underlying the assessment conceptions and practices of Finnish Health Education teachers (n = 165) in the context of curricula, seeking thereby to identify the teachers’ assessment ...
  • Ryhmäarviointi : oppilaan arviointi historian jakson aikana 

    Lassila, Päivi (2004)
  • Kokeellisen työskentelyn arviointi lukion kemian opetuksessa 

    Nurmela, Annu (2018)
    Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin sitä, miten lukioissa arvioidaan kokeellista työskentelyä. Tutkimuksen näkökulmaksi valittiin opettajien suhtautuminen arviointiin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ...
  • Ristiriitoja ja reflektiota : opettajien näkemyksiä vuorovaikutuksessa tapahtuvasta arvioinnista 

    Ketonen, Laura; Lehesvuori, Sami; Pöysä, Sanni; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Niilo Mäki Instituutti, 2021)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan opettajien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita on luokkahuoneen vuorovaikutustilanteissa tapahtuvassa formatiivisessa arvioinnissa. Aineisto koostuu viiden opettajan keskusteluista ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre