Kartoitus lukiolaisten Newtonin kolmannen lain osaamisesta voimavektoreiden avulla
Authors
Date
2013Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Newtonin kolmas laki on eri tutkimuksissa koettu olevan oppilaille ja opiskelijoille
haasteellinen. Tällä tutkimuksella on haluttu kartoittaa lukiolaisten osaamista
tämänhetkisessä tilanteessa Newtonin kolmannen lain osalta ja kykyä ilmaista
osaamistaan voimavektoreiden avulla kahdessa eri tapauksessa. Graafinen esitys
voimavektoreista pakottaa opiskelijan ilmaisemaan taitojaan lyhyesti ja pohtimaan eri
sovelluskeinoja ilman selittävää tekstiä.
Tässä tutkimuksessa Newtonin kolmatta lakia lähestytään puhtaasti graafisella
tehtävällä aiemmissa tutkimuksissa suosittujen monivalintatehtävien ja haastattelujen
sijasta. Tutkimuksessa hyödynnettiin tohtorikokelas Asko Mäkysen väitöskirjaansa
keräämää tutkimusmateriaalia, josta sain luvan käyttää graafisia tehtäviä omassa Pro
Gradussani. Materiaali kerättiin kuudelta suomalaiselta lukiolta fysiikan ensimmäisen
kurssin jälkeen. Testi suoritettiin kouluissa kurssin kertaustunnilla tai loppukokeen
yhteydessä syksyllä 2012.
Tutkimustuloksista näkyy Newtonin kolmannen lain soveltamisen hankaluus graafiseen
muotoon. Monet tutkimukseen osallistuneet opiskelijat pystyivät ilmaisemaan
osaamistaan voimavektorein ja nimetä voimat oikein, mutta osalla opiskelijoista oli
vielä puutteita löytää kappaleiden liiketilaan oleellisesti vaikuttavia voimia. Tulosten
perusteella lukio-opiskelijat tarvitsevat monipuolisia harjoituksia Newtonin lakien
sisäistämiseksi. Newtonin kolmas laki on haasteellisin, sillä arkielämän kokemukset
tukevat virheellisiä johtopäätelmiä kolmannen lain vaikutuksista. Opiskelijan oma
päätelmäketju oikean vastauksen löytämiseen on tarpeellinen, vaikka se on haasteellinen
toteuttaa lukion tiukan aikataulutuksen vuoksi.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23396]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Käsitteellinen ymmärtäminen ja fysiikan oppimiseen liittyvät odotukset lukion mekaniikassa
Utriainen, Oiva (University of Jyväskylä, 2018)Aikaisempi tutkimus (Utriainen 2004) ja myöhempi oppimistulosten tarkastelu paljastivat puutteita, jotka koskivat kappaleen liiketilan ja kappaleen vuorovaikutusten välisen yhteyden ymmärrystä. Voimakuvion laadinta ja ... -
Lukiolaisten oppiminen infograafien avulla
Arkko, Minna (2017)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, onko infograafien käyttäminen oppimateriaalina yhteydessä parempiin oppimistuloksiin. Infograafi on multimodaalinen tekstilaji, joka toimii itsenäisenä tekstinä. Tutkimuksessa keskityttiin ... -
Lukiolaisten syyt opiskella fysiikkaa : onko syissä eroja miesten ja naisten välillä?
Heinonen, Ville (2022)Opiskelijavalintauudistuksen julkistamisen jälkeen fysiikan ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautuneiden lukumäärä on lähes kaksinkertaistunut ja naisten suhteellinen osuus kasvanut. Tutkimuksessa selvitin syitä lukiolaisten ... -
Yleinen suhteellisuusteoria ja tapahtumien välinen yhteys siirtymäfunktioiden avulla
Nyrhinen, Hannu (2009) -
MicroAlphatrossmikroaaltoionilähde ja sen ekstraktion tutkiminen simulaatioiden avulla
Kivekäs, Mikko (2020)Tutkielmassani käsittelen uutta mikroaaltoionilähdettä MicroAlphatrossia ja tutkin simulaatioiden avulla ratkaisumahdollisuuksia ekstraktiojärjestelmässä ilmenneisiin ongelmiin. MicroAlphatross on Pelletron-kiihdyttimelle ...