Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorViiri, Jouni
dc.contributor.advisorMaalampi, Jukka
dc.contributor.authorRanta-Kuivila, Reetta
dc.date.accessioned2018-11-29T07:13:46Z
dc.date.available2018-11-29T07:13:46Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/60382
dc.description.abstractNewtonin kolmas laki on eri tutkimuksissa koettu olevan oppilaille ja opiskelijoille haasteellinen. Tällä tutkimuksella on haluttu kartoittaa lukiolaisten osaamista tämänhetkisessä tilanteessa Newtonin kolmannen lain osalta ja kykyä ilmaista osaamistaan voimavektoreiden avulla kahdessa eri tapauksessa. Graafinen esitys voimavektoreista pakottaa opiskelijan ilmaisemaan taitojaan lyhyesti ja pohtimaan eri sovelluskeinoja ilman selittävää tekstiä. Tässä tutkimuksessa Newtonin kolmatta lakia lähestytään puhtaasti graafisella tehtävällä aiemmissa tutkimuksissa suosittujen monivalintatehtävien ja haastattelujen sijasta. Tutkimuksessa hyödynnettiin tohtorikokelas Asko Mäkysen väitöskirjaansa keräämää tutkimusmateriaalia, josta sain luvan käyttää graafisia tehtäviä omassa Pro Gradussani. Materiaali kerättiin kuudelta suomalaiselta lukiolta fysiikan ensimmäisen kurssin jälkeen. Testi suoritettiin kouluissa kurssin kertaustunnilla tai loppukokeen yhteydessä syksyllä 2012. Tutkimustuloksista näkyy Newtonin kolmannen lain soveltamisen hankaluus graafiseen muotoon. Monet tutkimukseen osallistuneet opiskelijat pystyivät ilmaisemaan osaamistaan voimavektorein ja nimetä voimat oikein, mutta osalla opiskelijoista oli vielä puutteita löytää kappaleiden liiketilaan oleellisesti vaikuttavia voimia. Tulosten perusteella lukio-opiskelijat tarvitsevat monipuolisia harjoituksia Newtonin lakien sisäistämiseksi. Newtonin kolmas laki on haasteellisin, sillä arkielämän kokemukset tukevat virheellisiä johtopäätelmiä kolmannen lain vaikutuksista. Opiskelijan oma päätelmäketju oikean vastauksen löytämiseen on tarpeellinen, vaikka se on haasteellinen toteuttaa lukion tiukan aikataulutuksen vuoksi.fi
dc.format.extent56
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleKartoitus lukiolaisten Newtonin kolmannen lain osaamisesta voimavektoreiden avulla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201811294926
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosFysiikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Physicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineFysiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysicsen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4021
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoNewtonin lait
dc.subject.ysofysiikka
dc.subject.ysovoima
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot