Lukiolaisten motivaatio opiskella fysiikkaa : onko tässä eroja miesten ja naisten välillä?

Abstract
Viime vuosina fysiikan ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautuneiden määrä on lähes kaksinkertaistunut ja naisten suhteellinen osuus kasvanut. Aiemmasta tutkimuksesta tiedetään, että motivaatio opiskella fysiikkaa on sukupuolittunutta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukiolaisten motivaatiota fysiikan opiskeluun ja mahdollisia sukupuolten välisiä eroja. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena fysiikan syventäviä kursseja opiskeleville. Keskimäärin miesten sisäinen motivaatio opiskella fysiikkaa ja koettu fysiikan välinearvo olivat korkeampia kuin naisilla. Fysiikan opiskelun kustannuksissa tai fysiikkaan liittyvissä kykyuskomuksissa ei ollut eroja sukupuolten välillä. Avokysymyksessä naiset kuvasivat useammin fysiikan opiskelun syyksi opiskelusta saatavan hyödyn esimerkiksi ei-luonnontieteellisille aloille jatko-opintoihin hakeutumiseen kuin miehet. Tulokset tuovat uutta näkökulmaa viimeaikaisille muutoksille fysiikan lukio-opiskelussa – onko mahdollista, että naisten kasvanut osuus fysiikan kirjoittaneista kertoo enemmän pisteytysjärjestelmästä kuin kasvaneesta kiinnostuksesta fysiikkaan?
Main Authors
Format
Articles Research article
Published
2022
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
The Finnish Matehematics and Science Education Research Association (FMSERA)
Original source
https://journal.fi/fmsera/article/view/115439
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212135587Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
2490-158X
Language
Finnish
Published in
FMSERA Journal
Citation
License
CC BY-NC-SA 4.0Open Access
Copyright© Authors, 2022

Share