University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Ahistaa! : ahdistuneisuuden yhteys lukiolaisten kirjoittamisen vaikeuksiin

Icon
218.6Kb

Authors
Tiirikainen, Kati
Date
2018
Discipline
KirjoittaminenCreative writing
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Ajatusten ilmaiseminen kirjoitetussa muodossa on keskeinen taito yhteiskunnassa. Nuorten vaikeudet kirjoittamista vaativissa tehtävissä vaikuttavat pitkäkestoisesti sekä lukio-opintoihin että muuhun elämään. Jotta kirjoittamisen vaikeuksissa osattaisiin tarjota oikeanlaista tukea, on tärkeää saada tietoa siitä, millaiset psykologiset tekijät ovat yhteydessä vaikeuksiin. Ahdistuneisuushäiriöt vaikuttavat keskeisesti monen nuoren elämään, mutta niiden yhteyttä kirjoittamisen vaikeuksiin on tutkittu vain vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka yleisiä kirjoittamisen vaikeudet suomalaisilla lukiolaisilla ovat ja onko niillä yhteyttä yleistyneen ahdistuneisuushäiriön oireisiin. Lisäksi tutkin, kuinka samankaltainen mahdollinen yhteys on lukiolaispojilla ja -tytöillä sekä miten paljon vanhempien matala koulutustaso, lukiolaisen huono koulumenestys ja lukiolaisen lukemisen vaikeudet selittävät yhteyttä. Tutkimuksessa käytin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Kouluterveyskyselyn vuoden 2015 aineistoa, johon sisällytin 38 148 lukiolaisen lomakevastaukset. Hyödynsin logistista regressioanalyysia tutkiessani yleistyneen ahdistuneisuuden yhteyttä lukiolaisten itse raportoimiin kirjoittamisen vaikeuksiin. Aineiston perusteella noin neljännes lukiolaisista koki melko paljon tai erittäin paljon vaikeuksia kirjoittamista vaativissa tehtävissä. Noin 5 % koki erittäin paljon kirjoittamisen vaikeuksia. Kirjoittamisen vaikeuksien ja ahdistuneisuuden välillä oli selvä yhteys: tutkittujen lukiolaisten joukossa riski kirjoittamisen vaikeuksiin oli muihin verrattuna noin kaksinkertainen niillä, joilla oli yleistyneen ahdistuneisuushäiriön oireita. Yhteys oli samankaltainen lukiolaispojilla ja -tytöillä. Vanhempien matala koulutustaso, lukiolaisen huono koulumenestys ja lukiolaisen lukemisen vaikeudet selittivät pienen osan yhteydestä, mutta havaittu yhteys oli varsin selkeä silloinkin, kun näiden tekijöiden vaikutus oli vakioitu. Tutkimuksen tulosten mukaan kirjoittamisen vaikeudet ovat suomalaisilla lukiolaisilla melko yleisiä, ja ahdistuneet nuoret kärsivät kirjoittamisen vaikeuksista muita todennäköisemmin. Sekä kirjoittamisen vaikeuksien että ahdistuneisuuden vähentämiseksi on tärkeää löytää toimivia interventioita ja tuen muotoja. ...
Keywords
kouluvaikeudet kirjoittaminen lukiolaiset ahdistus ahdistuneisuushäiriöt yleistynyt ahdistuneisuushäiriö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201811284909

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4011]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Prosessidraama kirjoittamisen opetusmenetelmänä : lukiolaisten tuotoksia ja kokemuksia 

    Happonen, Kerttu (2009)
  • Kirjoittamisen diskurssit lukiolaisten kirjoittamista pohtivissa teksteissä 

    Erra, Satu (Suomen Kielen Seura ry, 2019)
    Tarkastelen artikkelissani lukiolaisten kirjoittamista ja selvitän, mitä kirjoittamisen diskursseja lukiolaisten omaa kirjoittamista pohdiskelevat tekstit kaiuttavat. Käsittelyni perustuu Ivaničin (2004) viitekehykseen: ...
  • Kirjoittaminen ja minäpystyvyys : lukiolaisten käsityksiä omista kirjoittamistaidoistaan 

    Osanen, Sara (2014)
    Tutkijat ovat todenneet, että opiskelijan käsitykset siitä, miten hän tulee mielestään suoriutumaan kirjoittamistehtävästä, vaikuttavat merkittävästi hänen todelliseen suoriutumiseensa. Taidot eivät siis yksin selitä ...
  • "Tietenkään pieni kannustaminen ei ole pahasta" : lukiolaisten ajatuksia kirjoittamisesta annetusta palautteesta 

    Kuronen, Henriikka (2013)
    Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, millaisia ajatuksia äidinkielen ja kirjallisuuden kursseilla kirjoitetuista teksteistä annettu palaute herättää lukiolaisissa. Palautekokemusten perusteella tarkastelen, millaista ...
  • Lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta ja sen yhteydestä kirjoittajaidentiteettiin sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kokemuksiin 

    Tamminen, Sara (2022)
    Tutkimus tarkastelee lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta sekä sen yhteyttä kirjoittajaidentiteetin ja hyvinvoinnin taustalla. Tutkimus pyrkii selvittämään, mitkä ilmiöt nousevat keskiöön lukiolaisten käsityksissä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre