Ahistaa! : ahdistuneisuuden yhteys lukiolaisten kirjoittamisen vaikeuksiin
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Ajatusten ilmaiseminen kirjoitetussa muodossa on keskeinen taito yhteiskunnassa. Nuorten vaikeudet kirjoittamista
vaativissa tehtävissä vaikuttavat pitkäkestoisesti sekä lukio-opintoihin että muuhun elämään. Jotta kirjoittamisen
vaikeuksissa osattaisiin tarjota oikeanlaista tukea, on tärkeää saada tietoa siitä, millaiset psykologiset tekijät ovat
yhteydessä vaikeuksiin. Ahdistuneisuushäiriöt vaikuttavat keskeisesti monen nuoren elämään, mutta niiden
yhteyttä kirjoittamisen vaikeuksiin on tutkittu vain vähän.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka yleisiä kirjoittamisen vaikeudet suomalaisilla lukiolaisilla ovat
ja onko niillä yhteyttä yleistyneen ahdistuneisuushäiriön oireisiin. Lisäksi tutkin, kuinka samankaltainen
mahdollinen yhteys on lukiolaispojilla ja -tytöillä sekä miten paljon vanhempien matala koulutustaso, lukiolaisen
huono koulumenestys ja lukiolaisen lukemisen vaikeudet selittävät yhteyttä.
Tutkimuksessa käytin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Kouluterveyskyselyn vuoden 2015 aineistoa, johon
sisällytin 38 148 lukiolaisen lomakevastaukset. Hyödynsin logistista regressioanalyysia tutkiessani yleistyneen
ahdistuneisuuden yhteyttä lukiolaisten itse raportoimiin kirjoittamisen vaikeuksiin.
Aineiston perusteella noin neljännes lukiolaisista koki melko paljon tai erittäin paljon vaikeuksia kirjoittamista
vaativissa tehtävissä. Noin 5 % koki erittäin paljon kirjoittamisen vaikeuksia. Kirjoittamisen vaikeuksien ja
ahdistuneisuuden välillä oli selvä yhteys: tutkittujen lukiolaisten joukossa riski kirjoittamisen vaikeuksiin oli
muihin verrattuna noin kaksinkertainen niillä, joilla oli yleistyneen ahdistuneisuushäiriön oireita. Yhteys oli
samankaltainen lukiolaispojilla ja -tytöillä. Vanhempien matala koulutustaso, lukiolaisen huono koulumenestys ja
lukiolaisen lukemisen vaikeudet selittivät pienen osan yhteydestä, mutta havaittu yhteys oli varsin selkeä silloinkin,
kun näiden tekijöiden vaikutus oli vakioitu.
Tutkimuksen tulosten mukaan kirjoittamisen vaikeudet ovat suomalaisilla lukiolaisilla melko yleisiä, ja ahdistuneet
nuoret kärsivät kirjoittamisen vaikeuksista muita todennäköisemmin. Sekä kirjoittamisen vaikeuksien että
ahdistuneisuuden vähentämiseksi on tärkeää löytää toimivia interventioita ja tuen muotoja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Prosessidraama kirjoittamisen opetusmenetelmänä : lukiolaisten tuotoksia ja kokemuksia
Happonen, Kerttu (2009) -
Kirjoittamisen diskurssit lukiolaisten kirjoittamista pohtivissa teksteissä
Erra, Satu (Suomen Kielen Seura ry, 2019)Tarkastelen artikkelissani lukiolaisten kirjoittamista ja selvitän, mitä kirjoittamisen diskursseja lukiolaisten omaa kirjoittamista pohdiskelevat tekstit kaiuttavat. Käsittelyni perustuu Ivaničin (2004) viitekehykseen: ... -
Kirjoittaminen ja minäpystyvyys : lukiolaisten käsityksiä omista kirjoittamistaidoistaan
Osanen, Sara (2014)Tutkijat ovat todenneet, että opiskelijan käsitykset siitä, miten hän tulee mielestään suoriutumaan kirjoittamistehtävästä, vaikuttavat merkittävästi hänen todelliseen suoriutumiseensa. Taidot eivät siis yksin selitä ... -
"Tietenkään pieni kannustaminen ei ole pahasta" : lukiolaisten ajatuksia kirjoittamisesta annetusta palautteesta
Kuronen, Henriikka (2013)Tutkimukseni tarkoitus on selvittää, millaisia ajatuksia äidinkielen ja kirjallisuuden kursseilla kirjoitetuista teksteistä annettu palaute herättää lukiolaisissa. Palautekokemusten perusteella tarkastelen, millaista ... -
Lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta ja sen yhteydestä kirjoittajaidentiteettiin sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kokemuksiin
Tamminen, Sara (2022)Tutkimus tarkastelee lukiolaisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta sekä sen yhteyttä kirjoittajaidentiteetin ja hyvinvoinnin taustalla. Tutkimus pyrkii selvittämään, mitkä ilmiöt nousevat keskiöön lukiolaisten käsityksissä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.