Toimijuus ja identiteetti korkeakoulutettujen uratarinoissa
Authors
Date
2018Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toimijuutta ja identiteettiä korkeakoulutettujen suomalaisten uratarinoissa. Korkeakoulutettujen määrä on kasvanut tasaisesti vuosituhannen vaihteen jälkeen, mutta myös heidän työttömyytensä on kasvanut ja heidän työuransa ovat muuttuneet epävarmemmiksi. Sekä koulutuspoliittisen päätöksenteon että uraohjauksen ja -suunnittelun kehittämisen tueksi tarvitaan tietoa, miten korkeakoulutettujen urapolut sekä toimijuus ja identiteetti osana urakerrontaa rakentuvat 2010-luvun Suomessa.
Tutkimuksessa tarkasteltiin korkeakoulutettujen suomalaisten kirjoitelmia työstään ja urastaan, jotka oli lähetetty Töissä.fi-verkkosivustolle kevääseen 2017 mennessä. Kirjoitelma-aineistossa oli 462 uratarinaa, joita tarkasteltiin kerronnallisella eli narratiivisella lähestymistavalla aineistolähtöisen holistisen sisällön ja muodon analyysin sekä teoriaohjaavan analyysin avulla. Analyysin pohjalta luotiin seitsemän uratyyppitarinaa kuvauksena korkeakoulutettujen erilaisista urapoluista, joissa kuvattiin urapolkujen rakentumista sekä toimijuuden ja identiteetin ulottuvuuksia uratyypeittäin.
Uratyypit olivat Suunnitelmalliset, Osaamisen tunnistajat, Aktiiviset, Sattuman kuljettamat, Intohimon ohjaamat, Polveilijat ja Yrittäjähenkiset. Uratyypeissä toimijuus ja identiteetti olivat yksilöllisesti tai sosiaalisesti painottuneita. Suunnitelmallisten uratyyppitarina voidaan nähdä kulttuurisesti perinteistä, suurta kertomusta noudattavana ja kuusi muuta uratyyppitarinaa osin vastakkaisina suunnitelmallisten tarinalle. Uratyypit eivät olleet koulutusala- tai sukupuolisidonnaisia. Niin koulutuspolitiikassa kuin uraohjauksen kentällä on tärkeää pohtia, miten huomioidaan ja tuetaan korkeakoulutettujen eri uratyyppejä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Toimijuus korkeakoulutettujen suomen oppijoiden visuaalisissa narratiiveissa
Scotson, Mia (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2018)This socioculturally informed study explores how highly educated Finnish language learners represent their agency in visual narratives. Learners (n=59) were asked to draw two pictures of themselves as Finnish language users ... -
Toimijuuden ja identiteetin yksilölliset ja sosiaaliset painotukset korkeakoulutettujen urapoluilla
Hanhimäki, Eija; Vähäsantanen, Katja; Rantanen, Johanna (Kansanvalistusseura, 2021)Tarkastelemme tutkimuksessa toimijuutta ja identiteettiä korkeakoulutettujen uratarinoissa. korkeakoulutettujen urapolkuja tutkimalla tunnistamme sekä korkeakoulutettujen urien rakentumisen tapoja että yksilön ja yhteiskunnan ... -
Hobby, career or vocation? Meanings in sports coaching and their implications for recruitment and retention of coaches
Ronkainen, Noora J.; Ryba, Tatiana V.; McDougall, Michael; Tod, David; Tikkanen, Olli (Routledge, 2022)Rationale/Purpose: Traditional European sports clubs are facing increasing pressures to professionalise their services, while also encountering difficulties in the recruitment and retention of the coaching workforce. We ... -
Korkeakoulutettujen maahanmuuttajien kielivalinnat vuorovaikutuksessa
Scotson, Mia (Prologos ry, 2018)Tehokas kielen oppiminen edellyttää kielen käyttämistä vuorovaikutuksessa, mutta monilla korkeakoulutetuilla suomenoppijoilla englanti valikoituu usein yhteiseksi kieleksi suomalaisen keskustelukumppanin kanssa. Tämän ... -
Emotionally loaded identity and agency in Finnish academic work
Ursin, Jani; Vähäsantanen, Katja; McAlpine, Lynn; Hökkä, Päivi (Taylor & Francis, 2020)This narrative study investigated identity, agency and emotions, amongst an under-researched academic group – those without PhDs with primary responsibility for teaching, who are also expected to do research. In this ...