Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLauk, Epp
dc.contributor.authorSalonen, Margareta
dc.contributor.authorSormanen, Niina
dc.date.accessioned2018-10-26T08:52:40Z
dc.date.available2018-10-26T08:52:40Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationLauk, E., Salonen, M., & Sormanen, N. (2018). <i>LUOTSIVA. Luotettavuutta ja sitoutuneisuutta vahvistamassa : sanomalehtien Facebook-sivut yleisösuhteen lujittajina. Tutkimusraportti</i>.
dc.identifier.otherCONVID_28669269
dc.identifier.otherTUTKAID_79198
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59961
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa on selvitetty, minkä tyyppisiä postauksia ja minkälaista sisältöä neljän kotimaisen sanomalehden Facebook-sivuilla jaetaan ja millaista aktiivisuutta ne lukijoissa herättävät. Tutkimuskohteina ovat kaksi maakuntalehteä (Keskisuomalainen ja Kaleva) ja kaksi paikallislehteä (Jämsän Seutu ja SisäSuomen Lehti), jotka ovat sitoutuneet hankkeeseen yhteistyöosapuolina. Kehittämishankkeen tavoitteena on kehittää postaus- ja keskustelustrategioita, jotka loisivat lukijoiden ja lehtien välille aktiivista ja tiivistä vuoropuhelua. Tutkimuksen aineisto koostuu neljän sanomalehden yhden vuoden Facebook-datasta aikaväliltä 1.6.2016 - 31.5.2017. Lisäksi tutkimuksen taustoittamiseksi haastateltiin sanomalehtien edustajia (4 kpl) loppuvuonna 2017. Tutkimuksen metodeina on käytetty kuvailevaa tilastoanalyysia, jolla vertailtiin neljän lehden kaikkia Facebook-postauksia yhden vuoden ajalta (6674 postausta), sekä lähilukuanalyysiä, jonka avulla analysoitiin manuaalisesti 16 kokonaisdatasta aktiivisuusmäärän perusteella lohkaistua otosta (yhteensä 1076 postausta). Otoksiin koottiin jokaisen lehden eniten ja vähiten hymiö-reaktioita saaneet postaukset sekä eniten jakoja ja kommentteja saaneet postaukset. Tutkimuksesta nousi esiin, että lehtien kannattaa kiinnittää huomiota pikemminkin postausten sisältöön kuin määrään. Lehtien yleisin postaustyyppi on linkkipostaus (lehden verkkosivulta Facebookiin linkitetty uutinen) ja sen tyyppiset postaukset ovat saaneet aikaan hyvin aktiivisuutta, mutta myös vähemmän käytetyt natiivipostaukset (postauksen sisältö on tehty Facebookia varten) ovat potentiaalisia aktiivisuuden lisääjiä. Esille nousi myös, että lehtien järjestämät kilpailut ja kyselyt, joihin osallistumista ei ole mahdollistettu Facebookissa (vaan ainoastaan reaalimaailmassa tai lehtien omilla verkkosivuilla tai sähköpostitse), eivät ole saaneet aktiivisuutta aikaan lehtien Facebook-sivuilla. Tutkimuksessa tehty vertailu paljastaa, että paikallislehdillä kommenttien määrää voidaan mahdollisesti lisätä kuva- ja tekstipostauksilla ja maakuntalehdillä kuva- ja videopostauksilla. Kaikilla lehdillä video- ja kuvapostauksilla voidaan mahdollisesti lisätä jakojen ja hymiö-reaktioiden määrää. Postausten aihealueita tarkasteltaessa nousivat esiin erityisesti politiikka-aiheiset postaukset – kevyemmät (viihteellisemmät) politiikka-aiheet ovat synnyttäneet hyvin kommentointia, mutta kovemmat politiikkaaiheet sekä ulkomaiden politiikkaa käsittelevät aiheet ovat keränneet vähäisempää aktiivisuutta. Postausten ajankohtia tarkastelemalla kävi ilmi, että perinteisen työpäivän aikana (klo 8–16) jaettiin postauksia eniten ja tätä myöhemmin tehtyjä postauksia kommentoitiin eniten. Uutiskriteereiden kohdalla erityisesti maakuntalehtien Facebook-sivuilla paikalliset aiheet ovat keränneet hyvin aktiivisuutta (hymiöreaktioita, jakoja ja kommentteja). Paikallislehtien postaukset ovat yleisesti lähes poikkeuksetta aina paikallisia, mutta maakuntalehtien sivuille postataan myös muutakin kuin paikallisia aiheita koskevia uutisia. Emotionaalista sävyä tarkasteltaessa nousi esiin, että hymiöillä reagoitiin eniten positiivisiin postauksiin. Jakojen ja kommenttien suhteen emotionaalisessa sävyssä ilmeni hajontaa, mutta jokseenkin hyvin jakoja tuottivat negatiivissävytteiset postaukset, jotka kertovat erilaisista vaaroista (mm. poliisin tiedotteet), kadonneista ihmisistä sekä eläimistä.fi
dc.format.extent41
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherUnknown
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherreliability
dc.titleLUOTSIVA. Luotettavuutta ja sitoutuneisuutta vahvistamassa : sanomalehtien Facebook-sivut yleisösuhteen lujittajina. Tutkimusraportti
dc.typeworkingPaper
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201810194460
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/Report
dc.date.updated2018-10-19T06:15:18Z
jyx.note.urihttp://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909034009
jyx.note.urihttp://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908133812
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat 2018
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoFacebook
dc.subject.ysosanomalehdet
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysojoukkoviestimet
dc.subject.ysouutiset
dc.subject.ysokriteerit
dc.subject.ysoluotettavuus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20774
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21063
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2421
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2445
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p856
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13915
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7607
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1629
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright