LUOTSIVA. Luotettavuutta ja sitoutuneisuutta vahvistamassa : sanomalehtien Facebook-sivut yleisösuhteen lujittajina. Tutkimusraportti
Lauk, E., Salonen, M., & Sormanen, N. (2018). LUOTSIVA. Luotettavuutta ja sitoutuneisuutta vahvistamassa : sanomalehtien Facebook-sivut yleisösuhteen lujittajina. Tutkimusraportti.
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat 2018
Tässä tutkimuksessa on selvitetty, minkä tyyppisiä postauksia ja minkälaista sisältöä neljän kotimaisen
sanomalehden Facebook-sivuilla jaetaan ja millaista aktiivisuutta ne lukijoissa herättävät. Tutkimuskohteina
ovat kaksi maakuntalehteä (Keskisuomalainen ja Kaleva) ja kaksi paikallislehteä (Jämsän Seutu ja SisäSuomen
Lehti), jotka ovat sitoutuneet hankkeeseen yhteistyöosapuolina. Kehittämishankkeen tavoitteena
on kehittää postaus- ja keskustelustrategioita, jotka loisivat lukijoiden ja lehtien välille aktiivista ja tiivistä vuoropuhelua. Tutkimuksen aineisto koostuu neljän sanomalehden yhden vuoden Facebook-datasta aikaväliltä 1.6.2016 - 31.5.2017. Lisäksi tutkimuksen taustoittamiseksi haastateltiin sanomalehtien edustajia (4 kpl) loppuvuonna
2017. Tutkimuksen metodeina on käytetty kuvailevaa tilastoanalyysia, jolla vertailtiin neljän lehden kaikkia Facebook-postauksia yhden vuoden ajalta (6674 postausta), sekä lähilukuanalyysiä, jonka avulla analysoitiin
manuaalisesti 16 kokonaisdatasta aktiivisuusmäärän perusteella lohkaistua otosta (yhteensä 1076
postausta). Otoksiin koottiin jokaisen lehden eniten ja vähiten hymiö-reaktioita saaneet postaukset sekä eniten jakoja ja kommentteja saaneet postaukset.
Tutkimuksesta nousi esiin, että lehtien kannattaa kiinnittää huomiota pikemminkin postausten sisältöön
kuin määrään. Lehtien yleisin postaustyyppi on linkkipostaus (lehden verkkosivulta Facebookiin linkitetty
uutinen) ja sen tyyppiset postaukset ovat saaneet aikaan hyvin aktiivisuutta, mutta myös vähemmän
käytetyt natiivipostaukset (postauksen sisältö on tehty Facebookia varten) ovat potentiaalisia aktiivisuuden
lisääjiä. Esille nousi myös, että lehtien järjestämät kilpailut ja kyselyt, joihin osallistumista ei ole mahdollistettu Facebookissa (vaan ainoastaan reaalimaailmassa tai lehtien omilla verkkosivuilla tai
sähköpostitse), eivät ole saaneet aktiivisuutta aikaan lehtien Facebook-sivuilla. Tutkimuksessa tehty vertailu
paljastaa, että paikallislehdillä kommenttien määrää voidaan mahdollisesti lisätä kuva- ja tekstipostauksilla
ja maakuntalehdillä kuva- ja videopostauksilla. Kaikilla lehdillä video- ja kuvapostauksilla voidaan
mahdollisesti lisätä jakojen ja hymiö-reaktioiden määrää.
Postausten aihealueita tarkasteltaessa nousivat esiin erityisesti politiikka-aiheiset postaukset – kevyemmät
(viihteellisemmät) politiikka-aiheet ovat synnyttäneet hyvin kommentointia, mutta kovemmat politiikkaaiheet
sekä ulkomaiden politiikkaa käsittelevät aiheet ovat keränneet vähäisempää aktiivisuutta.
Postausten ajankohtia tarkastelemalla kävi ilmi, että perinteisen työpäivän aikana (klo 8–16) jaettiin
postauksia eniten ja tätä myöhemmin tehtyjä postauksia kommentoitiin eniten. Uutiskriteereiden kohdalla
erityisesti maakuntalehtien Facebook-sivuilla paikalliset aiheet ovat keränneet hyvin aktiivisuutta (hymiöreaktioita,
jakoja ja kommentteja). Paikallislehtien postaukset ovat yleisesti lähes poikkeuksetta aina
paikallisia, mutta maakuntalehtien sivuille postataan myös muutakin kuin paikallisia aiheita koskevia
uutisia. Emotionaalista sävyä tarkasteltaessa nousi esiin, että hymiöillä reagoitiin eniten positiivisiin
postauksiin. Jakojen ja kommenttien suhteen emotionaalisessa sävyssä ilmeni hajontaa, mutta jokseenkin
hyvin jakoja tuottivat negatiivissävytteiset postaukset, jotka kertovat erilaisista vaaroista (mm. poliisin
tiedotteet), kadonneista ihmisistä sekä eläimistä.
...
Asiasanat
Katso myös
http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909034009http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201908133812
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28669269
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
LUOTSIVA. Luotettavuutta ja sitoutuneisuutta vahvistamassa : sanomalehtien Facebook-sivut yleisösuhteen lujittajina. Tutkimusraportti 2
Lauk, Epp; Salonen, Margareta; Koski, Aleksi (Jyväskylän yliopisto, 2019)Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda strategioita, jotka ohjaisivat sanomalehtien toimituksia määrätietoisesti käyttämään Facebook-sivujaan yleisösuhteen vahvistamiseksi ja verkkolukijakunnan laajentamiseksi. -
Kolmenlaisia työntekijöitä : lehtikuvatutkimus suomalaisesta työelämästä
Järvinen, Laura (2018)Tutkimustehtävänä on selvittää, millainen on Helsingin Sanomien Ura & työelämä -palstalta vuoden ajalta kerättyjen valokuvien muodostama diskurssi, tarina työelämästä. Olettamuksena on, että työelämästä kertovalla palstalta ... -
Sanomalehtien liiton nuorisotutkimus mediamaailman peilinä : arvioita nuorisotutkimuksesta vuosina 1982-1999
Mattila, Sanna-Kaisa (2001) -
Uhkakuvien uutisvuosi : Euroopan pakolaiskriisin ja Suomen talouskriisin uutisointi Helsingin Sanomissa vuonna 2015
Mäntymaa, Jaakko (2018)Vuonna 2015 Suomen yhteiskunnallinen vakaus näytti olevan uhattuna. Euroopan talouskriisi oli kuristanut Suomea pitkään. Eduskuntavaalien jälkeen valtaan noussut Juha Sipilän hallitus otti poikkeuksellisen kovan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.