Kumppanuuden uusi tulevaisuus : kolmannen sektorin palvelutuotanto-organisaation institutionaalinen muutos markkinaistuvassa palvelurakenteessa
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää ja tarkentaa kuvaa siitä, miksi ja miten kolmannen sektorin palveluntuottajaorganisaatio mukautuu hyvinvointivaltiollisen palvelurakenteen markkinaistumiseen. Tapausorganisaation analyyttisessa käsittelyssä hyödynnetään uusinstitutionalistista viitekehystä, jossa tutkijan huomio kiinnittyy organisaatioon institutionaaliseen samankaltaistumiseen tai eroavaisuuteen toimintaympäristöstä kumpuavien muutospaineiden ja odotusten edessä. Tutkimuksen aineistonkeruussa hyödynnetään osallistuvaa havainnointia organisaation kehittämistoiminnassa, avainhenkilöiden teemahaastatteluja sekä organisaation toimintaan liittyviä dokumentteja.
Aineiston analyysissa käytetään ankkuroidun teorian avoimen ja aksiaalisen koodauksen menetelmiä, hyödyntäen samalla teoreettisesta viitekehyksestä syntyneitä ajatuksia ja huomioita adaptiivisella tutkimusotteella. Havaittuja paineita ja muutosta reflektoidaan organisaation sektoraalisia elementtejä sekoittaviin, hybridisiin piirteisiin ajatuksella, että kolmannen sektorin organisaatiot väistämättä yhdistelevät ja välittävät heterogeenisiä logiikoita palveluntuottamistehtäviensä yhteydessä. Nämä kestävät ja jännitteiset suhteet nousevat hybridiorganisaatioissa esiin konflikteina ja reformeina, jotka kuvastavat kolmannen sektorin mukautumista palvelumarkkinoiden uudistuviin haasteisiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että palvelurakenteen muutos kohdistaa moninaisia institutionaalisia paineita kolmannen sektorin organisaatioon. Kilpailua edistävän muodollisen ohjauksen lisääntyminen asettaa mittavia muutospaineita tapausorganisaation organisoitumisen tavalle. Organisaatioiden sopeutuminen yksilöllistä suoriutumista korostaviin näennäismarkkinoihin on johtanut palveluntuottajien keskinäisen sosiaalisen pääoman hälvenemiseen ja organisaatioiden autonomian vähenemiseen palveluntuottamisessa. Kolmannen sektorin intressejä välittävä ydin on kuitenkin säilynyt markkinaistuvan palvelutuotantokentän jatkeena. Markkinaistumiseen liittyvä epävarmuus peräänkuuluttaa kolmannen sektorin organisaatioilta hybridisten piirteiden syventämistä sekä uudenlaisen yhteistyön muotoja.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luottamuksesta kontrolliin, estetiikasta markkinaorientaatioon : markkinaistuminen julkisen sektorin ja kulttuurialan kolmannen sektorin suhteessa
Ruusuvirta, Minna (Kansalaisyhteiskunnan tutkimuksen seura, 2015) -
Työllistävä työttömyys : laadullinen tapaustutkimus hybridisaatiosta kolmannen sektorin organisaatiossa
Mikkonen, Anna (2016)Tutkimuksessa tarkastellaan hybridisaation ilmiötä kolmannen sektorin organisaatiossa tapaustutkimuksen kautta. Tutkimuskohteena on Jyvässeudun Työllistämisyhdistys ry. Tutkimuksen aineisto muodostuu pääosin yhdistyksen ... -
Lähettilyys kolmannen sektorin organisaatioissa : miten lahjoittajista saadan organisaation suosittelijoita?
Vahtera, Elina (2016)Vapaaehtoinen suosittelu on kasvamassa organisaatioissa yhdeksi merkittävimmistä vies-tintäkanavista. Kaikki tieto yrityksestä on saatavilla sekunneissa ja vuorovaikutus toisten henkilöiden kanssa on nopeampaa kuin ... -
Markkinaohjattu kansalaistoiminta : diskurssianalyyttinen tutkimus palveluntuotantoa ylläpitävien järjestöjen kansalaistoimintapuheesta
Kauppinen, Riitta (2020)Tutkielman tavoitteena on selvittää, millaista on hybridien sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimintastrategioiden kielenkäyttö kansalaistoiminnasta ja millaista sosiaalista todellisuutta kielenkäyttö rakentaa kansalaistoiminnasta? ... -
Näkemyksiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välisistä verkostoista
Sunnari, Minna (2015)Tässä tutkimuksessa selvitetään toimijoiden näkemyksiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välisistä verkostoista. Tutkimuksella haetaan vastauksia siihen, millaisena kentän toimijat ja sektorit nähdään, millaisia ...