dc.contributor.advisor | Lillie, Nathan | |
dc.contributor.author | Järvinen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2018-10-22T11:15:09Z | |
dc.date.available | 2018-10-22T11:15:09Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59901 | |
dc.description.abstract | Tutkimustehtävänä on selvittää, millainen on Helsingin Sanomien Ura & työelämä -palstalta vuoden ajalta
kerättyjen valokuvien muodostama diskurssi, tarina työelämästä. Olettamuksena on, että työelämästä kertovalla
palstalta löytyy työelämäaiheisia kuvia. Selvitin tutkielmassa, miten tämä aineisto representoi ja
kehystää työelämää. Miten se kuvastaa suomalaista työelämää ja sen arvoja vai jättääkö se jotain kuvaston
ulkopuolelle. Erityinen katsanto on kysymykseen, millaista kuvaa tämä kuvasto rakentaa suomalaisesta
palkansaajasta. Kultivaatioteorian mukaisesti tutkimustulokset kertovat työkulttuurin ja suomalaisen kulttuurin
arvoista. Vahvimpana ohjaavana tutkimusmetodina on käytetty Joanna Kędran (2016) Photo Press
Story Analysis -metodia.
Aineistosta muodostui kolme kuvausta suomalaisesta työntekijästä: 1. Työntekijä tuotantovoimana, 2.
Vastuullinen organisaatiotyöntekijä ja 3. Uusi, omatoiminen, joustava työntekijä. Aineistokuvat jakaantuvat
tasaisesti näihin ryhmiin. Tutkimustulokseni osoittavat, että monimuotoisen työelämän työkuvaukset
eivät ole niin moniäänisiä kuin todellisuus. Postmodernin työn tunnuspiirteitä löytyi työstä kuten naisistuminen,
joustavuus, subjektivoituminen ja tietoistuminen. Sen sijaan postmodernin työn tunnuspiirteitä,
kuten globaalistunut ja teknologistunut ei esiintynyt aineistossa. Lisäksi huomionarvoista on, että aineisto
ei esittele kaikkia ammattialoja tai työntekijäryhmiä tasapuolisesti, mutta korostaa yrittäjämäisen asenteen
merkitystä.
Tutkimustehtävä on tärkeä ja mielekäs, sillä ei ole yhdentekevää, miten valtakunnallisen sanomalehden
mediakuvasto representoi työelämän, sillä medialla on valtaa ja kyky luoda ja määritellä yhteiskunnallisen
keskustelun puheenaiheita. Sosialisaatioteorian mukaan työ ja media ovat sosialisaatioprosessin agentteja
ja näin vaikuttavat koko ihmisen elämänkaaren ajan hänen identiteettinsä. Uutisvalokuvat luetaan metonymioina,
eli ne siirtävät merkityksiä ja ne kertovat jotain yhteiskunnasta, jossa elämme. Näihin kuviin
sosiaalistumme ja se voi vaikuttaa osaltaan myös yksilön näkemyksiin työelämästä. Kultivaatioteorian
mukaan joukkotiedotusvälineet uusintavat, toistavat ja vahvistavat vallitsevan kulttuurin arvoja, ja näin
sanomalehden kuvista on mahdollisuus tulkita ympäröivää yhteiskuntaamme ja sen arvoja. | fi |
dc.format.extent | 98 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kultivaatioteoria | |
dc.subject.other | mediayhteiskunta | |
dc.subject.other | joukkotiedotusväline | |
dc.title | Kolmenlaisia työntekijöitä : lehtikuvatutkimus suomalaisesta työelämästä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201810224483 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Yhteiskuntapolitiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Policy | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 209 | |
dc.subject.yso | valokuvat | |
dc.subject.yso | sanomalehdet | |
dc.subject.yso | joukkoviestimet | |
dc.subject.yso | kuva-analyysi | |
dc.subject.yso | työntekijät | |
dc.subject.yso | työelämä | |
dc.subject.yso | lehtikuvat | |
dc.subject.yso | joukkoviestimet | |
dc.subject.yso | työnsosiologia | |
dc.subject.yso | joukkoviestintä | |
dc.subject.yso | työmarkkinat | |
dc.subject.yso | mediatutkimus | |
dc.subject.yso | kuvajournalismi | |
dc.subject.yso | kuva-analyysi | |
dc.subject.yso | uutiskuvat | |
dc.subject.yso | palkkatyö | |
dc.subject.yso | uutiset | |
dc.subject.yso | työmarkkina-asema | |
dc.subject.yso | toimitustyö | |
dc.subject.yso | lukijat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |