Kieli, uskonto ja kotimaa : hindi, urdu ja nationalismi Etelä-Aasiassa
Viitamäki, M. (2018). Kieli, uskonto ja kotimaa: hindi, urdu ja nationalismi Etelä-Aasiassa. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 9 (6). Retrieved from https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta...
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2018Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2018
Poliittisesti, etnisesti, kielellisesti ja uskonnollisesti pirstaleinen Etelä-Aasia ei ole koskaan tarjonnut helppoja symboleita yhtenäiselle kansalle. Lähes jokainen määritelmä kansakunnasta on merkinnyt jonkin ryhmän poissulkemista. Jako uskonnon mukaan määriteltyihin kansakuntiin piirrettiin Intian ja Pakistanin valtiollisiin rajoihin vuonna 1947. Tuolloin ei jaettu ainoastaan maata vaan myös kulttuurit, uskonnot ja kielet. Tässä artikkelissa tarkastelen, miten nationalismi on muokannut hindistä ja urdusta kaksi erillistä kieltä.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2018/kieli-uskonto-ja-kotimaa-hindi-urdu-ja-nationalismi-etela-aasiassaMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kieli(koulutus) ja nationalismi Singaporessa : ratkaisemattomia jännitteitä standardienglannin, äidinkielten ja singlishin välillä
Slioor, Ari (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Edellyttääkö kansallistunteen syntyminen koko väestön kesken jaettua ja omaksi koettua kieltä? Singapore tarjoaa mielenkiintoisen esimerkin tapauksesta, jossa vastaus kysymykseen ei ole lainkaan yksiselitteinen. Nationalismin ... -
Decolonizing English Language Pedagogy : A Study of Cultural Aspects in English Language Coursebooks and Teachers’ reflections in Pakistan
Ali Shah, Waqar (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Language does not exist in a vacuum; it is deeply rooted in the structures reflecting and carrying dominant ideologies and social values. Likewise, foreign language teaching does not aim at a mere transmission of linguistic ... -
Uskonnon ja urheilun vuorovaikutus muuttuvaa ja monitulkintaista
Itkonen, Hannu (Liikuntatieteellinen seura, 2022)Uskonto ja urheilu ovat vahvoja normittajia. Uskonnot ohjeistavat ihmisten tekemisiä ja opastavat norminmukaiseen käyttäytymiseen. Samoin toimivat urheiluinstituutiot, jotka keskittyvät hyvän kunnon ja ruumiillisen ... -
Tensions on Finnish Constitutional Bilingualism in Neo-nationalist Times : Constructions of Swedish in Monolingual and Bilingual Contexts
Saarinen, Taina (Palgrave Macmillan, 2020)This chapter analyses the tensions on the status of Finnish constitutional bilingualism from the perspective of higher education, more precisely from the position of Swedish in one monolingually Swedish university (Åbo ... -
Nationalismi ja suomen kielen asema
Nuolijärvi, Pirkko (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Kansallisella heräämisellä ja kansallisen tietoisuuden vahvistumisella oli keskeinen rooli 1800-luvulla, kun Suomen suuriruhtinaskunnassa alkoi olla pyrkimyksiä suomalaisuuden ja suomen kielen aseman edistämiseksi ja Suomi ...