dc.contributor.advisor | Alasuutari, Maarit | |
dc.contributor.author | Blomqvist, Maija | |
dc.date.accessioned | 2018-10-11T05:40:55Z | |
dc.date.available | 2018-10-11T05:40:55Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59799 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin yksivuotiasta lastaan kotona hoitavien äitien kriittisen varhaiskasvatuspalveluiden laadunarvion suhdetta taustatekijöihin osana CHILDCARE -tutkimushanketta. Tutkimus pyrki selvittämään yhteyksiä äitien kriittisen varhaiskasvatuksen laadunarvion ja taustatekijöiden välillä. Tutkimus oli kvantitatiivinen, kysymyksiin vastattiin logistisella regressioanalyysillä ja riippumattomien muuttujien T-testillä (N = 1844). Äidin työssä käymisen todettiin olevan yhteydessä kriittiseen laadunarvioon varhaiskasvatuspalveluita kohtaan. Äitien varhaiskasvatuksen laadunarvio todettiin myönteisemmäksi, mikäli ensisijainen tiedonlähde oli virallinen taho (kunta, KELA tai neuvola) verrattuna epäviralliseen tahoon (sosiaalinen media, ystävät, keskustelupalstat). Kriittisen laadunarvion ja äitien suunnitteleman lapsen kotihoidon keston suhdetta tarkasteltaessa todettiin, että äidin kriittinen laadunarvio varhaiskasvatuspalveluista pidensi lapsen suunniteltua kotihoidon kestoa 3,6 kuukautta. Vahvistamalla virallisten tahojen viestintää on kenties mahdollista lisätä vanhempien kokemaa luottamusta varhaiskasvatuspalveluiden laatuun. Viestinnän luotettavaan sävyyn on syytä kiinnittää huomiota palvelujärjestelmissä. | fi |
dc.format.extent | 46 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | vanhempien näkemys | |
dc.title | "Hirvittääkö ketään muuta?" : äitien kriittinen suhtautuminen varhaiskasvatuspalveluiden laatuun | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201810114401 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | äidit | |
dc.subject.yso | vanhemmat | |
dc.subject.yso | media | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | laatu | |
dc.subject.yso | laadunarviointi | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | päivähoito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |