Verkko-oppimisympäristöjen omaksuminen
Suurin osa opiskelusta tapahtuu nykyään internetin välityksellä verkko-oppimisympäristöissä ja monet korkeakoulut ovat huomanneet, että opetus kannattaa siirtää verkko-oppimisympäristöihin, sillä niiden on havaittu parantavan opiskelijoiden suoriutumista. Niiden korkeakoulujen määrä, jotka ottamassa käyttöön erilaisia verkko-oppimisympäristöjä, on kasvamassa huimaa vauhtia ympäri maailman ja onkin tärkeää, että korkeakouluissa ymmärretään, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, käyttävätkö opiskelijat ja henkilökunta verkko-oppimisympäristöjä vai ei. Tämä on kirjallisuuskatsauksena toteutettu kandidaatintutkielma, jonka tarkoituksena on tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat verkko-oppimisympäristöjen omaksumiseen. Tutkimus tehdään korkeakoulujen näkökulmasta ja siinä omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä tutkitaan sekä opiskelijoiden että opettajien näkökulmasta. Tutkielmassa otetaan tarkasteluun kaksi suosittua verkko-oppimisympäristöä, Moodle ja Blackboard. Näiden verkko-oppimisympäristöjen omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä tutkitaan kahden teknologian omaksumisen mallin avulla, Teknologian omaksumisen malli ja Yhtenäinen teoria teknologian omaksumisesta ja käytöstä. Tutkielmassa todetaan, että havaittu hyödyllisyys ja havaittu käytön helppous vaikuttavat merkittävimmin Moodlen ja Blackboardin omaksumiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
Valtanen, Katja (2010)Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktiivinen oppimiskäsitys. Tätä oppimiskäsitystä käytetään nykyisin yleisesti, koska oppija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsijänä. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut ... -
Suomalaisten yliopistojen käyttämät digitaaliset oppimisympäristöt
Tikkanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Pienimuotoisen verkko-opetuksen toteuttaminen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen
Kaski, Joonas (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia mahdollisuutta pienimuotoisen verkkoopetuksen toteuttamiseen ilmaisia verkkotyövälineitä hyödyntäen. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan verkko-opetuksen toiminnot, jonka jälkeen ... -
Verkko-opetuksen kehittäminen : case Oulun ammattikorkeakoulun Oulaisten kampus
Kangas, Sami; Pinola, Satu (2016)Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk) Oulaisten kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoiden tieto- ja viestintätekniikan käyttöä osana opiskelua sekä kokemuksia verkko-opiskelusta. ... -
Sujuvat tieto- ja viestintätekniikan taidot edesauttavat oppimista verkko-oppimisympäristössä
Leivo-Rintakorpi, Tuija (2018)The work is based on a questionnaire survey, focused to employees of the organization of one trained stakeholder in the Population Register Center. 118 people answered the questionnaire. Most of the respondents were over ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.