Show simple item record

dc.contributor.advisorRellstab, Daniel
dc.contributor.authorKanervirta, Anna
dc.date.accessioned2018-09-21T05:48:38Z
dc.date.available2018-09-21T05:48:38Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59610
dc.description.abstractEuroopan unionin alueelle saapui yli miljoona turvapaikanhakijaa pakolaiskriisin myötä vuonna 2015. Suurin osa turvapaikanhakijoista tuli Syyriasta, Afganistanista ja Irakista matkustaen vaarallisia meri- ja maareittejä. Useimmat saapuivat Kreikkaan tai Italiaan jatkaen matkaansa pohjoiseen, usein kohti Saksaa, Unkaria ja Ruotsia. Euroopan unioni ei ollut valmistautunut pakolaistulvaan ja kriisi jakoikin jäsenvaltiot kahtia. Osa asetti kansallisen edun turvapaikanhakijoiden edelle, kun taas osa avasi ovensa apua tarvitseville. Media on suurimmalle osalle eurooppalaisia ainoa tiedonlähde koskien yhä jatkuvaa pakolaiskriisiä ja siksi sen vaikutusvalta on suuri. Media voi halutessaan uutisoida, jättää uutisoimatta tai muokata tarinan haluamaansa muotoon ideologiansa mukaan. Tutkimus analysoi, kuinka konservatiivinen Daily Mail - ja liberaali Guardian-sanomalehti kuvailivat turvapaikanhakijoita uutisteksteissään sekä -kuvissaan pakolaiskriisin huipulla ja onko kuvauksissa eroavaisuuksia. Lisäksi tarkastelun kohteena on, millaisia semanttisilla strategioilla toteutettuja ideologioita artikkeleista löytyy. Tutkimus käyttää kahta kriittisen diskurssianalyysin menetelmää: toinen keskittyy turvapaikanhakijoihin sosiaalisina toimijoina tekstissä sekä kuvissa ja toinen semanttisiin strategioihin. Analyysi osoittaa, että molemmat sanomalehdet esittävät turvapaikanhakijat pääasiassa anonyymeina ryhminä uutisteksteissään. Daily Mail kuitenkin nostaa enemmän esiin yksilöitä sekä tekstissään että kuvissaan – toisin kuin aiemmissa tutkimuksissa. Daily Mail käyttää enemmän semanttisia strategioita luoden voimakkaamman eron turvapaikanhakijoiden ja eurooppalaisten välille. Myös Daily Mailin kuvat ovat polarisoituneempia, kun Guardian puolestaan esittää turvapaikanhakijat samaistuttavimpina sanavalintojensa sekä kuvakulmiensa ansiosta.fi
dc.description.abstractOver million refugees, displaced people and other migrants arrived in the EU when the European refugee crisis began in 2015. Most asylum seekers came from Syria, Afghanistan and Iraq travelling unsafe sea or land routes usually entering Greece or Italy, and many continued their way north towards the most popular destinations Germany, Hungary and Sweden. The largest refugee crisis of our time divided the unprepared EU strongly as some member states placed national interest before solidarity while others welcomed the victims of the humanitarian disaster. Since media are the only source of information on the ongoing refugee crisis for most Europeans, news stories on the topic are extremely influential. Media have the power to select, ignore and edit the news stories according to their ideology. This study explores how the asylum seekers are represented textually as well as visually in the conservative tabloid Daily Mail and the liberal broadsheet Guardian in the height of the crisis and compares the possible differences between the two newspapers. The thesis is also interested in the ideologies that the newspapers employ by using semantic strategies. The research applies two critical discourse analysis approaches: one examining representations of social actors in the text and the images and other concentrating on semantic strategies. The analysis demonstrates that both newspapers represent asylum seekers mainly as anonymous groups in the text. When comparing the two newspapers, the Daily Mail does include more individual representations both textually and visually than the Guardian - unlike in the previous research on the topic. The Daily Mail applies semantic strategies more, creating a stronger divide between the asylum seekers and Europeans. Also, the images the Daily Mail uses are more polarizing, whereas the Guardian includes more relatable visual and textual representations.en
dc.format.extent69
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherrepresentation
dc.subject.otherpower
dc.subject.otherideology
dc.subject.otherracism
dc.subject.othernewspapers
dc.subject.otherUnited Kingdom
dc.subject.othersocial semiotics
dc.subject.othermultimodality
dc.subject.othercritical discourse analysis
dc.subject.otherasylum seekers
dc.subject.otherrefugees
dc.subject.othermigrants
dc.subject.otherrefugee crisis
dc.titleMedia representations of asylum seekers : a multimodal analysis of online articles of the Guardian and the Daily Mail
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201809214200
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineIntercultural Management and Communicationfi
dc.contributor.oppiaineIntercultural Management and Communicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3136
dc.subject.ysosanomalehdet
dc.subject.ysoturvapaikanhakijat
dc.subject.ysopakolaiset
dc.subject.ysorasismi
dc.subject.ysouutisointi
dc.subject.ysonewspapers
dc.subject.ysoasylum seekers
dc.subject.ysorefugees
dc.subject.ysoracism
dc.subject.ysonews reportage
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record