Show simple item record

dc.contributor.advisorJokinen, Kimmo
dc.contributor.advisorOinas, Tomi
dc.contributor.authorPehkonen, Anni
dc.date.accessioned2018-09-19T05:33:22Z
dc.date.available2018-09-19T05:33:22Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59560
dc.description.abstractTutkielma on osa Päivittäisyys transitioissa, lapset moninaisissa perhemuodoissa (DALFA) tutkimusprojektia, jonka tavoitteena on selvittää lasten arkeen kuuluvia tunteita, päivittäisiä toimintoja ja sosiaalisia suhteita sekä niiden yhteyksiä eri perhemuotoihin. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lasten päivittäisiä tunteita sekä niiden vaihtelua. Tunteista tarkasteltiin iloisuutta, surullisuutta ja kiukkuisuutta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 1) yleisesti tunteiden voimakkuutta ja esiintymistä esiopetusviikon aikana 2) onko tunteissa vuorokaudenajasta johtuvaa vaihtelua ja 3) vaikuttaako viikkorytmi tai taustamuuttujat lapsen tunteisiin. Taustamuuttujina tässä tutkimuksessa olivat perheessä tapahtuneet muutokset, vanhemman koulutustausta ja lapsen sukupuoli. Tutkimus toteutettiin kahdella eri paikkakunnalla Suomessa toukokuussa 2016 ja siihen osallistui 21 esiopetusryhmää. Lapset valikoituivat tutkimukseen osallistuneiden esiopetusryhmien mukaan ja heitä oli 211. Lapset täyttivät viikon ajan esiopetuksessa Kisse-mobiilipäiväkirjaa, jossa kysyttiin esiopetuspäivän sujumisesta sekä aamun ja tämän hetken tunteista. Lisäksi vanhemmille lähetettiin esitietolomake, johon vastasi 160 vanhempaa. Tutkimuksessa käytettiin riippuvien otosten t-testiä sekä toistettujen mittausten varianssianalyysiä. Lisäksi testeille tehtiin sensitiivisyysanalyysit Wilcoxon merkittyjen sijalukujen testillä ja Friedmanin testillä. Kaiken kaikkiaan lapset raportoivat voimakkaampia positiivisia kuin negatiivisia tunteita eikä päiväkotiryhmien välillä ollut merkittäviä eroja lasten tunteiden osalta. Tarkasteltaessa vuorokauden aikoja riippuvien otosten t-testin mukaan lapset olivat surullisempia sekä kiukkuisempia kahtena aamuna kuin päivänä. Viikonpäivistä johtuvaa vaihtelua ei ollut toistettujen mittausten varianssianalyysin mukaan. Taustamuuttujista perheessä tapahtuneet muutokset, lapsen sukupuoli ja vanhemman koulutustausta eivät olleet systemaattisesti yhteydessä lasten kokemiin tunteisiin. Perheen muutosten osalta löydettiin yksi suuntaa antava yhteys aamun surullisuuden kehityskulun ja perheessä tapahtuneiden muutosten välillä. Lapsen sukupuoli oli yhteydessä aamun kiukkuisuuteen, jolloin pojat olivat kiukkuisempia kuin tytöt. Muiden tunteiden osalta sukupuolieroa ei ollut havaittavissa. Vanhemman koulutusaste oli suuntaa antavasti yhteydessä aamun iloisuuden tasoon sekä päivän surullisuuden kehityskulkuun. Kuitenkaan muita yhteyksiä tunteiden ja taustamuuttujien väliltä ei löydetty, joten taustamuuttujat eivät näyttäisi vaikuttavan tässä aineistossa lasten tunteisiin systemaattisesti tai voimakkaasti esiopetuksessa.fi
dc.format.extent35
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherlasten tunteet
dc.subject.otherperheen muutokset
dc.subject.othervanhemman koulutustausta
dc.subject.othermobiilipäiväkirja
dc.titleLasten päivittäiset tunteet esiopetuksessa : perheen muutosten, vanhemman koulutustaustan ja lapsen sukupuolen tarkastelu
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201809194173
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysotunne-elämä
dc.subject.ysoesikoululaiset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record