Show simple item record

dc.contributor.advisorJärvenpää, Marko
dc.contributor.authorKuokkanen, Tiia
dc.date.accessioned2018-09-12T08:13:11Z
dc.date.available2018-09-12T08:13:11Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59478
dc.description.abstractTämän pro gradu-tutkielman tavoitteena oli tutkia tuotanto sekä jälleenmyynnin toimialojen talouden KPI-mittareita ja niiden pohjalta määritellä toimialojen tärkeimmät menestystekijät ja tyypillisimmät suorituskykymittarit. Tavoitteena oli koota tutkimuksen toimialojen tärkeimmät menestystekijät ja tyypillisimmät suorituskykymittarit yhteen, jotta toimeksiantaja CGI Suomi Oy saa paremman ymmärryksen näiden toimialojen mittaristoista ja sitä kautta pystyy kehittämään uutta palvelumuotoilua. Työn metodina toimi konstruktiivinen tutkimus. Konstruktiivisen tutkimuksen tapaan määritettiin aloilla käytetyt KPI-mittarit haastattelemalla aloilla toimivien yritysten avainhenkilöitä tutkimuskysymyksen ratkaisemiseksi. Samalla kerättiin sellaista tietoa, jolla on tieteellisestä merkitystä palvelumuotoilun kehittämiseksi. Tutkimuksessa kartoitettiin myös tapoja, joilla yritykset ovat kommunikoineet sekä sitouttaneet KPI-mittarit eri organisaatiotasoille. Lisäksi selvitettiin, miten usein mittareita kehitetään, kuka kehityksestä päättää ja miten tyytyväisiä tällä hetkellä yritykset ovat omiin mittareihinsa. Tutkimuksessa oli mukana 7 eri yritystä ja haastatteluita tehtiin seitsemän. Tutkimustuloksissa ilmeni jonkin verran samanlaisuuksia KPI-mittareissa, kuten jotkin KPI-mittarit toistuivat useamman kerran yrityksien välillä. Joillakin yrityksillä oli käytössään myös erikoisempia KPI-mittareita, jotka ovat täysin yrityskohtaisia. Kaikissa yrityksissä KPI-mittareita seurattiin, jollakin organisaatiotasolla, kuten esimerkiksi talousosastolla. Lähes kaikki yritykset olivat myös sitouttaneet kaikki organisaatiotasot yrityksen strategiaan.fi
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherKPI
dc.subject.otherkey performance indicator
dc.subject.otherPower BI
dc.subject.othersuorituskykymittaristot
dc.titleKPI-mittariston kartoittaminen tuotanto- ja jälleenmyyntialalle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201809124084
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLaskentatoimifi
dc.contributor.oppiaineAccountingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20421
dc.subject.ysomittarit (mittaus)
dc.subject.ysotoiminnanohjaus (organisaatiot)
dc.subject.ysotasapainotettu mittaristo
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record