Vallankäytön rooli strategian jalkautuksessa
Authors
Date
2017Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkittiin vallankäytön roolia pankkiorganisaation strategian jalkautuksessa. Aluksi selvitin miten strategian jalkautusprosessi näyttäytyy organisaatiossa. Tämän jälkeen tutkin, mitä vallankäytön muotoja
jalkautusprosessissa käytetään hyväksi, sekä mikä niiden rooli jalkautuksen
kannalta on. Tutkimus on kerätty Keski-Suomen Osuuspankin jyväskylän
konttorin henkilökunnalta haastatteluiden avulla. Tutkimukseen valikoitui satunnaisesti valitut 14 henkilöä, jotka ovat organisaation kolmelta eri tasolta.
Jaottelin eri organisaatiotasot tutkimuksessani toimihenkilötasoon, päällikkötasoon, sekä johtajatasoon. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena
ja analysointi on suoritettu käyttäen teemoittelua sekä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa havaittiin selkeää hajontaa eri organisaatiotasoilla strategian jalkautusprosessin tunnistamisessa. Prosessi oli selkeästi parhaiten tiedossa
johtotasolla, päällikkötasolla sen tunnisti selkeästi noin puolet ja toimihenkilötasolla ei ollut juurikaan käsitystä tarkkaan, ennalta määritellyn prosessin mukaan etenevästä jalkautussuunnitelmasta. Toimihenkilötasolta toivottiinkin
lisää konkretiaa monimutkaisen strategiaviestin tueksi.
Vallankäytön muotoja oli selkeästi tunnistettavissa neljä. Löysin aineistosta
ainakin palkitsemista, suostuttelua, manipulointia sekä voimankäyttöä. Näitä
kaikkia käytettiin johdon toimesta hyväksi strategian jalkautuksen eri vaiheissa. Vallankäytön muotojen rooli vaihteli hieman jalkautuksen vaiheen mukaan.
Yleisesti ottaen valtaa käytettiin eniten hyväksi strategiaviestinnän edistäjänä/nopeuttajana sekä strategiaa tai sen sisältämiä arvoja tukevana toimintana.
Tutkimassani kohdeorganisaatiossa valtaa oli käytetty taidokkaasti hyödyksi
strategian jalkautuksen eri tilanteissa ja sen voidaan nähdä selkeästi nopeuttaneen halutun viestin etenemistä sekä sen omaksumista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yhteiskuntavastuullisuus strategian suunnittelussa suomalaisessa huippujalkapallo-organisaatiossa
Algüvercin, Emin (2024)Urheiluorganisaation toiminnan vastuullisuuteen liittyvät vaatimukset ovat kasvaneet saavuttaessa nykypäivän yhteiskuntaan. Tämä voi ohjata urheiluorganisaatiota olemaan yhteiskuntavastuullinen toiminnassaan. Yhteiskunta ... -
Pankin strategia sekä ulkoisten sidosryhmien rooli pankin strategiassa ja liiketoiminnassa
Saarimäki, Mikaela (2023)Pankkitoiminta on yksi modernin talouden tärkeimmistä tekijöistä ja se on myös välttämätöntä kaupankäynnille ja teollisuudelle (Somashekar, 2000, s. 1). Sidosryhmät taas ovat Buchholtzin ja Carrollin (2009, s. 10) määritelmän ... -
Digitalisaatio liiketoimintamallin ja strategian muovaajana
Massinen, Anni (2017)Digitalisaatiosta ja sen vaikutuksista puhutaan paljon, mutta tarkempaa tutkimusta aiheesta on vielä toistaiseksi kohtalaisen niukasti. Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkitaan digitalisaation luomia vaikutuksia liiketoimi ... -
Tunnetoimijuus strategian toteuttamisessa : TUNTO2-tutkimushankkeen loppuraportti
Ikävalko, Heini; Hökkä, Päivi; Paloniemi, Susanna; Vähäsantanen, Katja; Lahdenranta, Kristiina; Oinonen, Tanja; Pyhälammi, Allu (Aalto-yliopisto, 2023)Monilla työpaikoilla strategian toteuttaminen koetaan haastavana. Onnistunut strategian toteuttaminen edellyttää usein työpaikkojen jäsenten osallistumista strategiaan liittyviin vuorovaikutusprosesseihin, joissa strategian ...