Vallankäytön rooli strategian jalkautuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tässä pro gradu –tutkielmassa tutkittiin vallankäytön roolia pankkiorganisaation strategian jalkautuksessa. Aluksi selvitin miten strategian jalkautusprosessi näyttäytyy organisaatiossa. Tämän jälkeen tutkin, mitä vallankäytön muotoja
jalkautusprosessissa käytetään hyväksi, sekä mikä niiden rooli jalkautuksen
kannalta on. Tutkimus on kerätty Keski-Suomen Osuuspankin jyväskylän
konttorin henkilökunnalta haastatteluiden avulla. Tutkimukseen valikoitui satunnaisesti valitut 14 henkilöä, jotka ovat organisaation kolmelta eri tasolta.
Jaottelin eri organisaatiotasot tutkimuksessani toimihenkilötasoon, päällikkötasoon, sekä johtajatasoon. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena
ja analysointi on suoritettu käyttäen teemoittelua sekä sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa havaittiin selkeää hajontaa eri organisaatiotasoilla strategian jalkautusprosessin tunnistamisessa. Prosessi oli selkeästi parhaiten tiedossa
johtotasolla, päällikkötasolla sen tunnisti selkeästi noin puolet ja toimihenkilötasolla ei ollut juurikaan käsitystä tarkkaan, ennalta määritellyn prosessin mukaan etenevästä jalkautussuunnitelmasta. Toimihenkilötasolta toivottiinkin
lisää konkretiaa monimutkaisen strategiaviestin tueksi.
Vallankäytön muotoja oli selkeästi tunnistettavissa neljä. Löysin aineistosta
ainakin palkitsemista, suostuttelua, manipulointia sekä voimankäyttöä. Näitä
kaikkia käytettiin johdon toimesta hyväksi strategian jalkautuksen eri vaiheissa. Vallankäytön muotojen rooli vaihteli hieman jalkautuksen vaiheen mukaan.
Yleisesti ottaen valtaa käytettiin eniten hyväksi strategiaviestinnän edistäjänä/nopeuttajana sekä strategiaa tai sen sisältämiä arvoja tukevana toimintana.
Tutkimassani kohdeorganisaatiossa valtaa oli käytetty taidokkaasti hyödyksi
strategian jalkautuksen eri tilanteissa ja sen voidaan nähdä selkeästi nopeuttaneen halutun viestin etenemistä sekä sen omaksumista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yhteiskuntavastuullisuus strategian suunnittelussa suomalaisessa huippujalkapallo-organisaatiossa
Algüvercin, Emin (2024)Urheiluorganisaation toiminnan vastuullisuuteen liittyvät vaatimukset ovat kasvaneet saavuttaessa nykypäivän yhteiskuntaan. Tämä voi ohjata urheiluorganisaatiota olemaan yhteiskuntavastuullinen toiminnassaan. Yhteiskunta ... -
Pankin strategia sekä ulkoisten sidosryhmien rooli pankin strategiassa ja liiketoiminnassa
Saarimäki, Mikaela (2023)Pankkitoiminta on yksi modernin talouden tärkeimmistä tekijöistä ja se on myös välttämätöntä kaupankäynnille ja teollisuudelle (Somashekar, 2000, s. 1). Sidosryhmät taas ovat Buchholtzin ja Carrollin (2009, s. 10) määritelmän ... -
Digitalisaatio liiketoimintamallin ja strategian muovaajana
Massinen, Anni (2017)Digitalisaatiosta ja sen vaikutuksista puhutaan paljon, mutta tarkempaa tutkimusta aiheesta on vielä toistaiseksi kohtalaisen niukasti. Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkitaan digitalisaation luomia vaikutuksia liiketoimi ... -
ICT projektien ja strategian yhteensovittaminen kunnassa
Rantanen, Kaisa (2021)Kunnilla on suuri merkitys julkisen sektorin sähköistymisessä ja toimintaa pyritään kehittämään erilaisten ICT-projektien avulla. ICT-projektien onnistumiselle tärkeäksi tekijäksi on tunnistettu liiketoiminnan ja IT:n ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.