Show simple item record

dc.contributor.advisorDufva, Hannele
dc.contributor.advisorTergujeff, Elina
dc.contributor.authorPuskala, Elina
dc.date.accessioned2018-09-03T06:20:20Z
dc.date.available2018-09-03T06:20:20Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59415
dc.description.abstractEnglantia toisena tai vieraana kielenä puhuvia on nykyään enemmän kuin äidinkielisiä puhujia ja englanninkielinen vuorovaikutus tapahtuu yhä enemmän ei-äidinkielisten puhujien välillä, eli englantia käytetään useissa tilanteissa lingua francana. Siksi englannin ääntämisopetuksen perustuminen natiivimalleille ja etenkin standardisoidulle britti- tai amerikanenglannille on entistä vaikeammin perusteltavissa. Ymmärrettävyyden periaate (intelligibility principle) sen sijaan korostaa sitä, että kieltenoppijoiden ei tarvitse tavoitella natiivitasoista ääntämistä, kunhan puhe on ymmärrettävää. Suullisen osuuden puuttuessa ylioppilaskirjoituksista suomalaisissa lukioissa voi olla vaikeaa priorisoida mitä ääntämisestä pitäisi opettaa. Monet kieltenopettajat myös kokevat, että ääntämisen opettaminen on haastavaa sekä kaipaavat tukea ja vinkkejä ääntämisopetukseen. Tämän maisterintutkielman tavoitteena on selvittää, miten englannin kielen ääntämistä voi opettaa ymmärrettävyyden lähtökohdasta suomalaisten lukioiden pitkän oppimäärän pakollisilla kursseilla (ENA1-6). Tähän tarkoitukseen luotu opetusmateriaalipaketti noudattaa uusinta lukion opetussuunnitelmaa (LOPS 2015) ja se on suunnattu lukion englanninopettajille sekä heidän opiskelijoilleen. Siihen on koottu tehtäviä ja opetusideoita, jotka hyödyttävät erityisesti suomea äidinkielenään puhuvia oppijoita: yleisesti suomenkielisille hankaluuksia tuottavat ääntämisen osa-alueet on huomioitu ja englannin kielen ilmiöitä verrataan suomen kieleen. Perinteisesti ääntämisopetuksessa aloitetaan yksittäisillä äänteillä ja siirrytään prosodiaan, jos aikaa jää. Tutkimusten mukaan prosodian opetus kuitenkin edistää enemmän sekä ymmärrettävyyttä että itse äänteiden oppimista, joten tässä materiaalipaketissa järjestys on toisin päin. Opetusmateriaaliin sisältyy myös tarveanalyysi ja tavoitteiden asetus sekä aksentteihin ja kirjain-äänne -vastaavuuteen liittyviä aktiviteetteja, joita harvemmin näkyy oppikirjoissa. Sisältö onkin koostettu niin, että opetusmateriaalipakettia voi käyttää mahdollisen oppikirjan ohella.fi
dc.format.extent116
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherteaching material package
dc.subject.otherEFL
dc.titleMaterials for teaching the pronunciation of English in Finnish upper secondary schools
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201809034002
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysointonaatio
dc.subject.ysofonetiikka
dc.subject.ysoäänteet
dc.subject.ysoprosodiikka
dc.subject.ysoaksentti
dc.subject.ysoymmärrettävyys
dc.subject.ysofonologia
dc.subject.ysoäänneoppi
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysogeneral upper secondary school
dc.subject.ysostudy material
dc.subject.ysopronunciation
dc.subject.ysointonation
dc.subject.ysophonetics
dc.subject.ysospeech sounds
dc.subject.ysoprosody
dc.subject.ysoaccent (linguistics)
dc.subject.ysointelligibility
dc.subject.ysophonology
dc.subject.ysophonology (grammar)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record