dc.contributor.advisor | Viitala, Riitta | |
dc.contributor.author | Tiusanen, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2018-08-29T06:48:44Z | |
dc.date.available | 2018-08-29T06:48:44Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59356 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun terveystiedon opettajilla on mielen hyvinvoinnin opetuksesta eli oppilaiden tiedollisen ja taidollisen mielenterveysosaamisen kehittämisestä. Tavoitteena oli saada selville käsityksiä liittyen mielen hyvinvoinnin opetuksen toteuttamiseen, opetuksen toteuttamismahdollisuuksiin sekä opetuksen tuloksellisuuteen.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen tutkimuksellinen lähestymistapa oli fenomenografinen. Keräsin aineiston puolistrukturoiduin yksilöhaastatteluin viideltä terveystiedon opettajalta, ja analysoin tutkimusaineiston fenomenografisten tutkimusperiaatteiden mukaisesti.
Tutkimuksen tuloksina on kaksi opettajien käsityksiä kokoavaa kuvauskategoriaa. Kiteytettynä mielen hyvinvoinnin opetuksen käsitettiin toteutuvan niin epäsuorana, ”elämisen tasolla” kouluyhteisössä, kuin suorana opetuksena. Kuvauskategorioiden sisältämät opettajien käsitykset koskivat mielen hyvinvoinnin opetuksen toteuttamista, opetukseen vaikuttavia tekijöitä, opetussisältöjä ja -tavoitteita, opetuksen kehityskohteita sekä opetuksen vaikuttavuutta. Terveystiedon opettajien käsitysten perusteella ilmeni tarvetta mielenterveysosaamisen kehittämisen systematisointiin ja mielen hyvinvoinnin opetussisältöjen arviointiin. | fi |
dc.format.extent | 63 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | mielen hyvinvointi | |
dc.subject.other | mielenterveystaidot | |
dc.subject.other | mielen hyvinvoinnin opetus | |
dc.title | Yläkoulun terveystiedon opettajien käsityksiä mielen hyvinvoinnin opetuksesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201808293952 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | terveystieto | |
dc.subject.yso | fenomenografia | |
dc.subject.yso | positiivinen pedagogiikka | |
dc.subject.yso | mielenterveys | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | terveyskasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |