Show simple item record

dc.contributor.advisorViitala, Riitta
dc.contributor.authorTiusanen, Sanna
dc.date.accessioned2018-08-29T06:48:44Z
dc.date.available2018-08-29T06:48:44Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59356
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun terveystiedon opettajilla on mielen hyvinvoinnin opetuksesta eli oppilaiden tiedollisen ja taidollisen mielenterveysosaamisen kehittämisestä. Tavoitteena oli saada selville käsityksiä liittyen mielen hyvinvoinnin opetuksen toteuttamiseen, opetuksen toteuttamismahdollisuuksiin sekä opetuksen tuloksellisuuteen. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen tutkimuksellinen lähestymistapa oli fenomenografinen. Keräsin aineiston puolistrukturoiduin yksilöhaastatteluin viideltä terveystiedon opettajalta, ja analysoin tutkimusaineiston fenomenografisten tutkimusperiaatteiden mukaisesti. Tutkimuksen tuloksina on kaksi opettajien käsityksiä kokoavaa kuvauskategoriaa. Kiteytettynä mielen hyvinvoinnin opetuksen käsitettiin toteutuvan niin epäsuorana, ”elämisen tasolla” kouluyhteisössä, kuin suorana opetuksena. Kuvauskategorioiden sisältämät opettajien käsitykset koskivat mielen hyvinvoinnin opetuksen toteuttamista, opetukseen vaikuttavia tekijöitä, opetussisältöjä ja -tavoitteita, opetuksen kehityskohteita sekä opetuksen vaikuttavuutta. Terveystiedon opettajien käsitysten perusteella ilmeni tarvetta mielenterveysosaamisen kehittämisen systematisointiin ja mielen hyvinvoinnin opetussisältöjen arviointiin.fi
dc.format.extent63
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermielen hyvinvointi
dc.subject.othermielenterveystaidot
dc.subject.othermielen hyvinvoinnin opetus
dc.titleYläkoulun terveystiedon opettajien käsityksiä mielen hyvinvoinnin opetuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201808293952
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoterveystieto
dc.subject.ysofenomenografia
dc.subject.ysopositiivinen pedagogiikka
dc.subject.ysomielenterveys
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysoterveyskasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record