Show simple item record

dc.contributor.advisorKeskinen, Mikko
dc.contributor.advisorArjoranta, Jonne
dc.contributor.authorKarjalainen, Rauli
dc.date.accessioned2018-08-02T04:53:34Z
dc.date.available2018-08-02T04:53:34Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59066
dc.description.abstractTutkielma tarkastelee kuoleman teemaa digitaalisessa Dark Souls -pelissä (2011). Aihetta lähestytään Jesper Juulin tekemän jaottelun kautta, jossa hän katsoo digitaalisten pelien koostuvan sekä pelimekaniikasta että fiktiosta. Tutkielman menetelmänä toimii lähipelaaminen. Tutkielma osoittaa, kuinka kuolemalla on keskeinen sija niin pelin pelimekaniikassa kuin pelin fiktiossakin. Nämä kaksi pelin ulottuvuutta muodostavat yhdessä kuolema-aiheisen esteettisen kokonaisuuden. Pelimekaanisesti kuolema on jatkuvasti läsnä pelin korkean vaikeusasteen vuoksi. Kokematon pelaaja kohtaa kuolemaruudun pelin aikana lukuisia kertoja, ja kuolemasta pelissä seuraava rangaistus on ankara. Vaikeusaste saa myös pelimaailman tuntumaan armottomalta paikalta. Tutkielma havainnollistaa, kuinka kuolema on laajalti läsnä myös Dark Soulsin fiktiossa. Pelimaailma on täynnä kulttuurisia kuoleman merkkejä ja symboleja, kuten hautausmaita, raunioita ja ruumiita. Pelaajahahmo kohtaa pelissä vihollisina erilaisia kuoleman personifikaatioita. Samoin pelin kertomat tarinat kytkeytyvät usein kuolemaan ja menetykseen. Pelaaja ohjaa pelissä epäkuollutta ihmismäistä hahmoa, jolle jumalat ovat langettaneet kuolemattomuuden kirouksen estääkseen oman valtakautensa hiipumisen. Pelaajahahmolle paljastuu pelin myötä hirviöiden traagisuus, ja pelaaja joutuu pohtimaan myös kuolemantuottamisen seurauksia. Tutkimus osoittaa, että pelaajahahmon lukuisten kuolemien ja samanaikaisen kuolemattomuuden kirouksen välinen ristiriita pelin keskeinen esteettinen ominaisuus. Tämä ristiriita avaa hedelmällisen maaperän erilaisille tulkinnoille, joita voi tehdä esimerkiksi Freudin kuolemanvietin käsitteen tai Camus’n Sisyfoksen myytin käsitteen kautta.fi
dc.format.extent77
dc.language.isofi
dc.subject.otherDark Souls
dc.subject.otherkuolema
dc.subject.otherpelimekaniikka
dc.subject.otherlähipelaaminen
dc.titleValmistaudu kuolemaan : kuolema pelimekaniikkana ja fiktiona digitaalisessa Dark Souls -pelissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201808023703
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineLiteratureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi304
dc.subject.ysofiktio
dc.subject.ysokuolemattomuus
dc.subject.ysokuolemakäsitykset
dc.subject.ysopelitutkimus
dc.subject.ysopelitutkimus
dc.subject.ysotietokonepelit


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record