Valmistaudu kuolemaan : kuolema pelimekaniikkana ja fiktiona digitaalisessa Dark Souls -pelissä
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielma tarkastelee kuoleman teemaa digitaalisessa Dark Souls -pelissä (2011). Aihetta lähestytään Jesper
Juulin tekemän jaottelun kautta, jossa hän katsoo digitaalisten pelien koostuvan sekä pelimekaniikasta että
fiktiosta. Tutkielman menetelmänä toimii lähipelaaminen.
Tutkielma osoittaa, kuinka kuolemalla on keskeinen sija niin pelin pelimekaniikassa kuin pelin fiktiossakin.
Nämä kaksi pelin ulottuvuutta muodostavat yhdessä kuolema-aiheisen esteettisen kokonaisuuden.
Pelimekaanisesti kuolema on jatkuvasti läsnä pelin korkean vaikeusasteen vuoksi. Kokematon pelaaja kohtaa
kuolemaruudun pelin aikana lukuisia kertoja, ja kuolemasta pelissä seuraava rangaistus on ankara.
Vaikeusaste saa myös pelimaailman tuntumaan armottomalta paikalta.
Tutkielma havainnollistaa, kuinka kuolema on laajalti läsnä myös Dark Soulsin fiktiossa. Pelimaailma on
täynnä kulttuurisia kuoleman merkkejä ja symboleja, kuten hautausmaita, raunioita ja ruumiita. Pelaajahahmo
kohtaa pelissä vihollisina erilaisia kuoleman personifikaatioita. Samoin pelin kertomat tarinat kytkeytyvät
usein kuolemaan ja menetykseen. Pelaaja ohjaa pelissä epäkuollutta ihmismäistä hahmoa, jolle jumalat ovat
langettaneet kuolemattomuuden kirouksen estääkseen oman valtakautensa hiipumisen. Pelaajahahmolle
paljastuu pelin myötä hirviöiden traagisuus, ja pelaaja joutuu pohtimaan myös kuolemantuottamisen
seurauksia.
Tutkimus osoittaa, että pelaajahahmon lukuisten kuolemien ja samanaikaisen kuolemattomuuden kirouksen
välinen ristiriita pelin keskeinen esteettinen ominaisuus. Tämä ristiriita avaa hedelmällisen maaperän
erilaisille tulkinnoille, joita voi tehdä esimerkiksi Freudin kuolemanvietin käsitteen tai Camus’n Sisyfoksen
myytin käsitteen kautta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24512]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tarinan ja henkilöhahmon muodostuminen Golden Compass -PC-pelissä
Ojanen, Paula (2011)Pro Gradu -työssäni tutkin tarinan ja henkilöhahmon muodostumista PC -pelissä, erityisesti sitä, miten tarina ja henkilöhahmo siirtyvät toisesta julkaisumuodosta, romaanistaja elokuvasta, pelin muotoon. Käsittelen myös ... -
Unet, kuolema ja reaalifantasian rajat JP Koskisen Kuinka sydän pysäytetään ja Pasi Ilmari Jääskeläisen Sielut kulkevat sateessa -teoksissa
Ollikainen, Minttu (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2020) -
Luovien musiikkipelien parantaminen : musiikinluontipelin kehitysprosessi ja evaluointi
Kukkonen, Eerik (2018)Musiikkipeleistä rytmipelit ovat nousseet selkeästi suurempaan suosioon kuin luovat musiikkipelit, joissa pelaaja voi soittaa ja säveltää musiikkia. Tässä tutkimuksessa selvitettiin musiikinluontipelin (ML-peli) kehitysprosessia ... -
Digitaaliset pelit lasten ja nuorten oppimisen apuvälineenä
Häyrinen, Antti (2018)Pelien käyttö opetuksessa on jossain määrin kiistanalaista. Tässä tutkielmassa selvitetään mitä pelioppimisella tarkoitetaan, millaisia mahdollisia haittoja ja hyötyjä siihen liittyy ja mitä asiasta kertoo uusin tutkimustieto. ...