Käyttäjäkokemus sykemittareissa
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Liikuntateknologian käyttö on lisääntynyt viime vuosina ja markkinoilla on tarjolla suuri määrä erilaisia liikuntateknologian muotoja. Eräs käytetyimmistä muodoista ovat sykemittarit. Sykemittarin avulla käyttäjä saa paljon tietoa fyysisestä aktiivisuudestaan. Käyttäjä voi mitata, tallentaa, varastoida sekä jakaa muiden kanssa dataa omasta suorituksestaan. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa tarkastellaan käyttäjäkokemuksen muodostumista sykemittareissa. Tutkielmassa määritellään sykemittarin käsite osana liikuntateknologian muotoja sekä siihen keskeisesti liittyvä itsensä mittaaminen. Lisäksi tutkielmassa määritellään käyttäjäkokemuksen käsitettä. Kirjallisuuteen perustuen, sykemittarien käytöstä voi muodostua sekä positiivisia että negatiivisia käyttäjäkokemuksia. Tutkielman tuloksena voidaan todeta keskeisimmät tekijät, jotka vaikuttavat sykemittarin käyttäjäkokemukseen. The use of sports technology has increased in recent years and there are differ-ent types of sports technologies in markets. Heart rate monitors are some of the most widely used. They provide a lot of information for the user about their physical activity. The user can track, save, store and share information with other users about their exercises. This bachelor´s thesis was conducted as a literature review. The review discusses user experience in heart rate monitors. The concept of heart rate monitor as a part of sports technologies and the closely related concept of quantifield self are defined. Also the concept of user experience is defined. Based on the literature, using heart rate monitors can have both positive and negative effects to the user experience. The result of this thesis present the most important factors that influence user experience in heart rate monitors.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sykemittarin käytön vaikutukset kuntoilijan liikuntasuhteeseen
Mustonen, Essi (2013)Kuntoliikunnalla tarkoitetaan yleensä tavoitteellista liikunnan harrastamista, jolla pyritään ylläpitämään tai kehittämään fyysistä kuntoa. Kuntoilua voidaan pitää erittäin suosittuna vapaa-ajanviettomuotona, sillä nykypäivänä ... -
Sykemittarin vaikutus liikuntamotivaatioon työikäisillä naisilla : satunnaistettu ja kontrolloitu harjoittelututkimus
Aalto, Saija (2011)TIIVISTELMÄ Sykemittarin vaikutus liikuntamotivaatioon työikäisillä naisilla -satunnaistettu ja kontrolloitu harjoittelututkimus Aalto Saija Jyväskylän yliopisto, liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta, terveystieteiden ... -
Teknologia liikkumisen vauhdittajana vai koristeena? : sykemittarin käytön merkitykset sykemittarin käyttäjille
Ajanko, Mirja (2012)JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Liikuntatieteiden laitos/ liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta AJANKO, MIRJA: Teknologia liikkumisen vauhdittajana vai koristeena? – sykemittarin käytön merkitykset sykemittarin käyttäjille Pro ... -
Critical experiences with sport and wellness technology digital coach : differences between young adults and young elderly
Kettunen, Eeva; Kari, Tuomas; Critchley, Will; Frank, Lauri (Taylor & Francis, 2023)Both young adults and young elderly people have been found to be at a high risk of disengagement with physical activity. This makes both groups important targets for health and exercise promotion. Since sport and wellness ... -
Toimintatutkimus musiikkiliikuntateknologian kehittämisestä ja soveltamisesta koulukontekstiin
Rasanen, Heini; Rasanen, Outi (2018)Digitalisoitumisen myötä uusia teknologioita kehitetään oppimisen tukemiseksi. Musiikkimatto on osa musiikin ja liikunnan digitalisoitumista ja se on kehitetty musiikin ja liikkeen yhdistämiseksi. Musiikkiliikuntaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.