Käyttäjäkokemus sykemittareissa
Authors
Date
2018Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Liikuntateknologian käyttö on lisääntynyt viime vuosina ja markkinoilla on tarjolla suuri määrä erilaisia liikuntateknologian muotoja. Eräs käytetyimmistä muodoista ovat sykemittarit. Sykemittarin avulla käyttäjä saa paljon tietoa fyysisestä aktiivisuudestaan. Käyttäjä voi mitata, tallentaa, varastoida sekä jakaa muiden kanssa dataa omasta suorituksestaan. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa tarkastellaan käyttäjäkokemuksen muodostumista sykemittareissa. Tutkielmassa määritellään sykemittarin käsite osana liikuntateknologian muotoja sekä siihen keskeisesti liittyvä itsensä mittaaminen. Lisäksi tutkielmassa määritellään käyttäjäkokemuksen käsitettä. Kirjallisuuteen perustuen, sykemittarien käytöstä voi muodostua sekä positiivisia että negatiivisia käyttäjäkokemuksia. Tutkielman tuloksena voidaan todeta keskeisimmät tekijät, jotka vaikuttavat sykemittarin käyttäjäkokemukseen. The use of sports technology has increased in recent years and there are differ-ent types of sports technologies in markets. Heart rate monitors are some of the most widely used. They provide a lot of information for the user about their physical activity. The user can track, save, store and share information with other users about their exercises. This bachelor´s thesis was conducted as a literature review. The review discusses user experience in heart rate monitors. The concept of heart rate monitor as a part of sports technologies and the closely related concept of quantifield self are defined. Also the concept of user experience is defined. Based on the literature, using heart rate monitors can have both positive and negative effects to the user experience. The result of this thesis present the most important factors that influence user experience in heart rate monitors.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4766]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sykemittarin käytön vaikutukset kuntoilijan liikuntasuhteeseen
Mustonen, Essi (2013)Kuntoliikunnalla tarkoitetaan yleensä tavoitteellista liikunnan harrastamista, jolla pyritään ylläpitämään tai kehittämään fyysistä kuntoa. Kuntoilua voidaan pitää erittäin suosittuna vapaa-ajanviettomuotona, sillä nykypäivänä ... -
Sykemittarin vaikutus liikuntamotivaatioon työikäisillä naisilla : satunnaistettu ja kontrolloitu harjoittelututkimus
Aalto, Saija (2011)TIIVISTELMÄ Sykemittarin vaikutus liikuntamotivaatioon työikäisillä naisilla -satunnaistettu ja kontrolloitu harjoittelututkimus Aalto Saija Jyväskylän yliopisto, liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta, terveystieteiden ... -
Teknologia liikkumisen vauhdittajana vai koristeena? : sykemittarin käytön merkitykset sykemittarin käyttäjille
Ajanko, Mirja (2012)JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Liikuntatieteiden laitos/ liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta AJANKO, MIRJA: Teknologia liikkumisen vauhdittajana vai koristeena? – sykemittarin käytön merkitykset sykemittarin käyttäjille Pro ... -
Critical Experiences with Sport and Wellness Technology Digital Coach : A Study among University Students with Low Levels of Physical Activity
Kettunen, Eeva; Kari, Tuomas; Critchley, Will (Association for Information Systems, 2019)University age students have been found to be in a high risk of disengagement with physical activity and therefore exercise promotion to this target group is important. Since today’s students are familiar with different ... -
Toimintatutkimus musiikkiliikuntateknologian kehittämisestä ja soveltamisesta koulukontekstiin
Rasanen, Heini; Rasanen, Outi (2018)Digitalisoitumisen myötä uusia teknologioita kehitetään oppimisen tukemiseksi. Musiikkimatto on osa musiikin ja liikunnan digitalisoitumista ja se on kehitetty musiikin ja liikkeen yhdistämiseksi. Musiikkiliikuntaan ...