Avoin, nopea, hajautettu : kohti rihmastomaista Puolustusvoimien viestintää
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa esitellään informaatioympäristö sekä organisaation sisäiset rakenteet ja toimintamallit erityisesti rihmastoteorian näkökulmasta. Keskeisenä tavoitteena on tuoda esiin teemoja ja ajattelutapoja, joilla organisaatio voi selviytyä jatkuvassa muutoksessa. Rihmastoajattelun rinnalle nostetaan käsite puumallista, joka voidaan nähdä kuvaavana mallina perinteisen hierarkkiselle organisaatiolle. Tutkimuksessa viestintää ja sen organisointia tarkastellaan erityisesti Puolustusvoimien kontekstissa. Koska kyseessä on julkisen sektorin organisaatio, on keskeistä tarkastella sitä myös erityispiirteidensä kautta, joilla on vaikutus jatkuvassa muutoksessa selviytymiseen.
Tutkimuskohteena ovat keskeisimmät Puolustusvoimien viestintää ohjaavat strategiset ohjausasiakirjat valtionhallinnon, puolustushallinnon sekä Puolustusvoimien tasolta. Tutkimusmetodina käytetään teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset ajattelutavat ohjaavat Puolustusvoimien strategisen tason viestintää sekä miten rihmastomainen ajattelumalli esiintyy suhteessa puumaiseen ajatteluun Puolustusvoimien viestintää ohjaavissa strategisissa ohjausasiakirjoissa. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään, mitkä julkisen sektorin erityispiirteet korostuvat edellä mainituissa ohjausasiakirjoissa.
Tulosten perusteella kaikissa tarkastelun kohteena olleissa asiakirjoissa esiintyy sekä rihmastomaisia, että puumaisia malleja. Puumaisuus on kuitenkin sitä ilmiömäisempää, mitä lähempänä aineisto on Puolustusvoimia ja toisaalta rihmastomaisuus lisääntyy liikuttaessa kohti ylintä, valtionhallinnon tasoa. Tuloksista voidaan nostaa paradoksaalisesti esiin keskeisimpänä rihmastomaisena piirteenä ei-hierarkkisuus ja keskeisimpänä puumaisena piirteenä keskitetty viestinnän malli. Lisäksi rihmastomaisista piirteistä korostuvat avoimuus sekä nopeuden vaade. Puumaisista piirteistä korostuu myös pyrkimys muutoksen hallintaan. Julkisen sektorin erityispiirteistä korostuvat poliittinen ja oikeudellinen rooli sekä julkisen sektorin palvelutehtävä.
Tutkimuksessa esitetään Puolustusvoimien strategisen viestinnän malliksi avointa, nopeaa ja hajautettua mallia. Avoimuus on ennen kaikkea arvo, joka tulee näkyä organisaation kulttuurissa, jotta voidaan saavuttaa luova ja tuottava organisaatio. Nopeuden vaade luottamusta menettämättä toteutuu, kun organisaatio viestii ympäröivän yhteiskunnan kanssa avoimesti kaikissa prosessin vaiheissa. Hajautetun viestinnän mallin kautta organisaatio ei ole riippuvainen keskustastaan, jolloin siitä voidaan saada tarpeeksi vahva selviytymään rihmastomaisessa, jatkuvassa muutoksessa elävässä ympäristössä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24521]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nuorten, valtion vai markkinoiden asialla? : nuorisojärjestöjen hybridit toimintalogiikat
Laitinen, Hanna (Jyväskylän yliopisto, 2018)Suomalaiselle kolmannelle sektorille on ollut tyypillistä, että toiminta perustuu kansalaisten vapaaehtoiseen toimintaan yhdistysten jäseninä. Viimeaikaisen tutkimuksen mukaan kolmannen sektorin järjestöt näyttävät ... -
Organisaation arvot arjessa : case Valtiovarainministeriö
Salmela, Johanna (2005) -
Viestintää Koronan aikaan
Luoma-aho, Vilma (Otavamedia, 2020)Julkisen sektorin viestintä on koronapandemian aikana kansalaisten erityisen tarkkailun alla. Miten viestintää pitäisi muuttaa, kun poikkeustila nostaa kansalaisten odotukset korkeammalle kuin mihin julkisen sektorin ... -
Alignment and leadership in ICT strategies of private and public organizations
Hyvönen, Harri (University of Jyväskylä, 2015) -
“ Oikeestaan, ne kulkee aika niinku silleen käsi kädessä” : medialogiikka ja sosiaalisen median logiikka julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä
Paavilainen, Vilma; Lahti, Johanna (2018)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee mediatisaatiota ja sen ilmenemistä julkisen organisaation viestinnän ammattilaisten työssä. Tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita etenkin siitä, miten medialogiikka ja sosiaalisen median ...