Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLuoma, Eetu
dc.contributor.authorAla-Mäenpää, Mikko
dc.date.accessioned2018-06-29T11:14:34Z
dc.date.available2018-06-29T11:14:34Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58808
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaiset tekijät vaikuttavat käyttäjien jatkokäyttöpäätökseen sisältöä tuottavilla internetsivustoilla, tutkimuskysymyksenä ”mitkä tekijät lisäävät tai vähentävät digitaalisen sisällön kuluttamista?”. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu neljään aihealueeseen: käytön jatkamiseen, sisältömarkkinointiin, käyttäjien sitouttamiseen ja virtuaaliseen yhteisöllisyyteen. Näistä kaksi ensimmäistä muodostavat pohjan teorialle ja kaksi viimeistä esitellään lähinnä käsitetasolla. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin kysely, jolla pyrittiin selvittämään käyttäjien kokemuksia ja mielipiteistä sivuston käytöstä. Empiirinen osio on toteutettu määrällisenä tutkimuksena ja otos on kerätty Vihjeparatiisi.comin käyttäjistä nettikyselyn avulla. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 70 käyttäjää ja kyselyn tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmiston avulla. Tutkimuksen tuloksista selviää, että käyttäjien jatkopäätökseen vaikuttaa eniten käyttökokemus. Merkittävimpään rooliin nousivat sivuston käytön helppous ja nautinnollisuus. Muita vaikuttavia tekijöitä ovat käytön aiheuttama sosiaalinen vaikutus, sivuston saatavuus, vaihtoehtojen laatu ja sivuston kaupallisuus. Näillä ei kuitenkaan ole yhtä suurta vaikutusta jatkopäätökseen kuin käyttökokemuksella.fi
dc.description.abstractThis study examines what kind of factors influence on users’ intention to continue usage on content producing websites. The theoretical framework in this study is based on four existing fields of studies: usage continuance, content marketing, user engagement and sense of virtual community. The first two constructs the base for the theory and the other two are introduced on the conceptual level. In the later part, a survey was constructed based on the theoretical framework. It was used to measure users’ opinions and experiences about using website. The empirical part in this study was executed as a quantitative research. An online survey was implemented for the users of Finnish website, Vihjeparatiisi.com. 70 answers were collected and analyzed by using SPSS software. The results show that continuance intention was influenced the most by users’ usage experience. The most remarkable role on users’ experience is played by ease of use and perceived enjoyment. Other affecting factors on continuance intention are social influence, website’s availability, quality of alternatives and commercialism. However, these factors don’t have as much influence as usage experience.en
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkäytön jatkaminen
dc.subject.othersisältömarkkinointi
dc.subject.othervirtuaalinen yhteisöllisyys
dc.titleSisältöä tuottavien verkkosivustojen käytön jatkumiseen vaikuttavat tekijät
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806293433
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysositouttaminen
dc.subject.ysokäyttäjätutkimus
dc.subject.ysoverkkoyhteisöt
dc.subject.ysofaktorianalyysi
dc.subject.ysovirtuaalisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot