University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Mistä työntekijälähettiläät puhuvat Twitterissä? : case: #valiojengi

Thumbnail
View/Open
943.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Karlsson, Fanny |
Mäkinen, Sisko
Date
2017
Discipline
YhteisöviestintäOrganizational Communication

 
Ihmiset ovat aina keskustelleet töistä sidosryhmiensä kanssa. Sosiaalisen median myötä nämä keskustelut ovat siirtyneet kahvipöydistä myös julkisille areenoille. Edelläkävijäorganisaatiot ovat nähneet tässä kehityksessä uhan sijaan mahdollisuuden, joka auttaa organisaation viestejä erottumaan sisältöjen massasta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia sosiaalisen median sisältöjä työntekijälähettilyys-ilmiön näkökulmasta. Tutkimuksen kohdekanavana toimi Twitter ja tutkimusaineistona kohdeorganisaatio Valio Oy:n työntekijälähettiläiden tuottamat sisällöt Twitterissä. Aineisto muodostettiin keräämällä #valiojengi ja #valiotyötä -hashtagien alta löytyneet twiitit noin seitsemän kuukauden ajalta. Tutkimusaineiston laajuus oli 2 060 twiittiä. Yhdistämällä laadullista sisällön analyysiä ja määrällistä sisällön erittelyä tutkimuksella pyrittiin selvittämään millaisia sisältöjä työntekijälähettiläät Twitterissä tuottavat ja millaiset sisällöt resonoivat yleisöissä parhaiten. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä tarkasteltiin työntekijälähettilyyden muodostumista organisaatiossa sekä sen haittoja ja hyötyjä organisaation näkökulmasta. Sisältöjä tarkasteltiin sisältömarkkinoinnin ja sisältöjen käyttösyiden näkökulmasta. Teorian pohjalta tunnistettiin neljä toimivan sisällön elementtiä: 1) interaktiivisuus, 2) aitous ja luotettavuus, 3) informatiivisuus ja ajankohtaisuus sekä 4) tarinallisuus. Tutkimuksessa selvisi, että työntekijälähettiläät jakavat Twitterissä monenlaisia sisältöjä. Nämä teemoiteltiin tutkimuksessa kuuteen ryhmään, jotka olivat 1) brändituotteet, 2) brändin työntekijälähettilyys, 3) yritys brändin takana, 4) brändi monessa mukana, 5) brändin sidosryhmät ja 6) muut sisällöt. Suurimpana sisältöteemana aineistossa esiintyi brändin tuotteisiin liittyvät sisällöt. Suosituimpien twiittien analysointi paljasti, että aiemmista tutkimuksista eroten, yleisöt sallivat työntekijöiden lähettämiltä viesteiltä muuten sosiaalisessa mediassa kartetun mainosmaisen sisällön, joissa tuodaan esille brändin tuotteita hyvin positiivisessa valossa. Kuten aiemmat word-of-mouth eli WOM-viestintää selvittäneet tutkimukset ovat todenneet, myös tässä tutkimuksessa viestien lähettäjällä voidaan nähdä olevan vaikutusta sisällön toimivuuteen kohdeyleisöissä. ...
Keywords
Valio (yhtiö) sisältömarkkinointi työntekijälähettilyys organisaatioviestintä työntekijät sitouttaminen sosiaalinen media viraalimarkkinointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705022152

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23346]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Millenniaalien sitoutuminen työnantajaorganisaatioon 

    Salminen, Sara (2019)
    Sukupolven vaihdos haastaa työelämää ja organisaatioita (Dufva ym. 2017). Työelämään on viime vuosina saapunut uusi sukupolvi, vuosina 1981-2000 syntyneet millenniaalit (Gilbert, 2011; Kong & Wang, 2015), jotka tulevat ...
  • Membership negotiation in the first workplace : newcomers' experiences 

    Rajamäki, Sari; Mikkola, Leena (Emerald, 2021)
    Purpose – This qualitative study aims to understand young professional newcomers’ experiences of communication processes in membership negotiation in their first workplace after graduation. Design/methodology/approach – ...
  • Sisältöä tuottavien verkkosivustojen käytön jatkumiseen vaikuttavat tekijät 

    Ala-Mäenpää, Mikko (2018)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaiset tekijät vaikuttavat käyttäjien jatkokäyttöpäätökseen sisältöä tuottavilla internetsivustoilla, tutkimuskysymyksenä ”mitkä tekijät lisäävät tai vähentävät digitaalisen ...
  • Engagement through content marketing in corporate blogs 

    Birkman, Henna (2017)
    Ihmisten ja organisaatioiden käyttäytyminen verkossa muuttuu yhä enemmän staattisesta vuorovaikutteiseen. Yritysten on oltava tarkkana, sillä pitääkseen asiakkaansa tyytyväisenä, niiden on oltava saavutettavissa ja tunnuttava ...
  • “Mulla ei ole sitä kompetenssia ja siihen menee tosi paljon aikaa" : suomalaisjalkapalloilijoiden yhteiskunnallinen vaikuttaminen Twitterissä 

    Nummelin, Kati (2021)
    Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisurheilijoiden yleistä Twitter-käyttäytymistä sekä motivaatio- ja rajoitetekijöitä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Keskeinen tutkimuskohde on, mikä urheilijoita ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre